Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- W przedszkolu jest wesoło /Program Wychowawczy/ (1.09.- 9.09.2016r.)
- Poznajemy zasady ruchu drogowego (12.09.- 16.09.2016r.)
- Co z sadu, a co z ogrodu? (19.09.-30.09.2016r.)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci (cele szczegółowe):
- dz. umie podać swoje imię i nazwisko,
- dz. rozpoznaje swój znaczek w szatni i łazience,
- dz. potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi,
- dz. rozpoznaje właściwe formy zachowania
- dz. dzieli się zabawkami z innymi dziećmi
- dz. wie, że musi stosować się do obowiązujących nakazów i nakazów
- dz. potrafi używać zwrotów grzecznościowych w kontaktach z dziećmi i dorosłymi
- dz. zna kolejne czynności wykonywane podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych
- dz. zgłasza swoje potrzeby
- dz. nakłada samodzielnie niektóre elementy ubrania: wie, że należy nałożyć je we właściwej kolejności; potrafi wkładać kapcie
- dz. kształtuje umiejętność porządkowania zbiorów wg różnych kryteriów
- dz. dostrzega logiczny związek w odniesieniu do sytuacji przedstawionej w historyjce obrazkowej
- dz. zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia,
- dz. pozna budowę owocu: skórka, miąższ, pestka, rozumie znaczenie spożywania owoców dla zachowania zdrowia ? źródło witamin
- dz. rozumie konieczność mycia owoców i warzyw przed zjedzeniem
- dz. rozpoznaje oznaczenia przejść dla pieszych: znak drogowy i pasy,
- dz. wie, że dziecko może poruszać się po ulicy tylko pod opieką osoby dorosłej,
- dz. rozumie znaczenie prostych znaków drogowych,
- dz. wie, że samo nie może przebywać na ulicy, przestrzega zakazu zabawy w pobliżu jezdni
- dz. rozumie rolę policjanta w ruchu drogowym
- dz. wie, jak należy zachować się w sytuacji zagrożenia
- dz. rozpoznaje kształty figur geometrycznych płaskich i przestrzennych oraz używa ich nazw: koło, kwadrat, trójkąt, kula
- dz. potrafi policzyć 5 i w miarę możliwości więcej elementów
- dz. porównuje liczebność zbiorów, używając określeń: tyle samo, więcej, mniej
- dz. posługuje się liczebnikami głównymi
- dz. stosuje liczebniki porządkowe w sytuacjach naturalnych i zadaniowych
- dz. próbuje stosować określenie para
Wiersze i piosenki do nauki:
Podaj rączkę
Czasem między sobą, pokłócimy się,
to nic przyjemnego, każdy o tym wie.
Jeśli się przydarzy znowu kłótnia nam,
żeby ją zakończyć, dobry sposób mam.
Ref. Podaj rączkę, podaj rączkę, podaj mi na zgodę.
Podaj prawą, podaj lewą, podaj rączki obie.
Potem ze mną zrób kółeczko, klaśnij cztery razy.
I wracajmy jak najprędzej do naszej zabawy.
Czasem między sobą pokłócimy się,
to nic przyjemnego, każdy o tym wie.
Bo po takiej kłótni bardzo przykro jest,
by wesoło było, zróbmy taki gest.
Ref. Podaj rączkę, podaj rączkę……
Będę kierowcą – piosenka
Jedzie auto coraz prędzej,
co za pęd, co za pęd!
żółte światło, pas na jezdni,
teraz skręt, teraz skręt.
Ref. Bardzo trudno być kierowcą,
lecz ja mówię wszystkim chłopcom,
że kierowcą, że kierowcą
muszę kiedyś być.
Szara jezdnia, na tej jezdni
aut jest sto, aut jest sto.
Zmiana świateł, tu czerwone,
a więc stop, a więc stop.
Ref. Bardzo trudno być kierowcą?
Różne światła, różne znaki
trzeba znać.
Musze wiedzieć, kiedy jechać,
kiedy stać, kiedy stać.
Ref. Bardzo trudno być kierowcą?.
Auto – zabawa paluszkowa
Auto do myjni pojechało,
bo się umyć ładnie chciało:
Umyto: pierwsze koło podstawowe,
drugie koło podstawowe,
trzecie koło podstawowe,
czwarte koło podstawowe,
piąte koło zapasowe.
Dary jesieni
Za domem w ogrodzie dojrzały warzywa.
Wzięła Zosia koszyk i warzywa zrywa. /2x
Ref. Cebulę i pory,
kapustę i pomidory,
marchew i selery
i pietruszki cztery.
Poszła też do sadu, co złotem się mienił,
by dary pozbierać od Pani Jesieni.
Ref. Tu śliwka, tu gruszka,
tam słodkie są jabłuszka.
A pod płotem stoi malin pełen słoik.
Idzie Felek
autor: Małgorzata Barańska
Idzie sobie mały Felek, żeby kupić kartofelek.
A dla Zuzi i dla Ewki Felek kupił dwie marchewki.
Dla Marysi kupił pory, dla Marcinka kalafiory,
dla Michała dwa selery, dynię i pietruszki cztery.
Inne ważne wydarzenia w grupie:
- Gość w przedszkolu spotkanie z policjantem
- Na straganie w dzień targowy wycieczka do pobliskiego warzywniaka
- Smaczna i zdrowa – sałatka owocowa – wykonanie sałatki.