Styczeń
Tematy kompleksowe:
1.Tydzień za tygodniem (27.12.2016 r. – 05.01.2017 r.)
2.W karnawale same bale (9.01. – 13.01.2017 r.)
3.Kocham Babcię i Dziadka (16.01. – 20.01.2017 r.)
4.Zimowe zabawy- wesołe i bezpieczne?(23.01. – 03.02.2017 r.)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
8. Wychowanie przez sztukę ? muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
7. Wychowanie przez sztukę ? dziecko widzem i aktorem.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci: (cele szczegółowe)
– dz. zna stałe następstwo dnia i nocy
– dz. potrafi współdziałać zgodnie z innymi dziećmi
– dz. dostrzega, co powtarza się w szeregu ułożonych przedmiotów i kontynuuje występujące w danym układzie regularności poprzez dokładanie
– dz. zna stałe następstwo dnia i nocy
– dz. wykonuje proste kroki taneczne
– dz. umie zagrać na wybranym instrumencie perkusyjnym
– dz. wie, że w każdym roku występują te same pory roku
– dz. przechodzi przez ulicę, stosując się do wskazówek nauczyciela
– dz. obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy
– dz. rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
– dz. uczestniczy w przedszkolnej orkiestrze, grając na instrumentach perkusyjnych i innych przedmiotach
– dz. układa z danych obrazków krótkie historyjki
– dz. układa przedmioty w szeregi, liczy, nazywając liczebniki z pomocą nauczyciela
– dz. działa na zbiorach w sytuacjach zadaniowych, dostrzegając równoliczność zbiorów
– dz. chętnie uczestniczy w pląsach i tańcach zbiorowych
– dz. aktywnie uczestniczy w uroczystościach związanych z obchodami Dnia Babci i Dziadka
– dz. aktywnie uczestniczy we wspólnych przedszkolnych zajęciach z najbliższymi
– dz. bierze udział w wykonywaniu upominków okolicznościowych
– dz. rozróżnia podstawowe figury geometryczne
– dz. śpiewa piosenki dostosowane do swoich możliwości głosowych
– dz. opowiada o dziadkach (wygląd, co robią itd.)
– dz. wie jak bezpiecznie bawić się zimą, formułuje główną myśl opowiadania ?nie wolno ślizgać się na zamarzniętych zbiornikach wodnych?
– dz. zapamięta poszczególne elementy układu tanecznego do utworu, spróbuje je zatańczyć
– dz. utworzy zasady dotyczące bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych
– dz. potrafi dostrzec sytuacje zagrażające życiu, wie jak należy zachować się w takich sytuacjach
– dz. zna numery alarmowe: policja 997, straż 998, pogotowie 999, 112
– dz. utrwali zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie
Wiersze i piosenki do nauki:
WIERSZE
ZEGAR
Idzie zegar
Cyku, cyku.
Nie ustaje
Dniem i nocą.
Czas odmierza
Równiuteńko.
Na co? Po co?
Na co? Po co?
Żebyś w porę
Wstał z łóżeczka.
Zjadł śniadanie
bez pośpiechu.
I nie pędził
Do przedszkola
Aż zabraknie oddechu.
BABCIA, DZIADEK
Babcia jest jak dobra wróżka,
co otwiera bajkom drzwi,
bo gdy kładzie nas do łóżka
potem mamy piękne sny.
Mój dziadek ma swoje zdanie
budzi we mnie zaufanie.
To naprawdę trzeba przyznać
Dziadzio fajny jest mężczyzna.
PIOSENKI
WYBIERAMY SIĘ NA BALE
1. W karnawale, w karnawale
nie siedzimy w domu wcale.
Przymierzamy wstążki, szale,
wybieramy się na bale.
Ref. Kolorową maskę weź,
baw się z nami jeśli chcesz. 2x
2. W karnawale, w karnawale
przystrojone wszystkie sale.
Dookoła przebierańcy,
każdy skacze, każdy tańczy.
Ref. Kolorową maskę weź…
BABCIA OD BAJEK, DZIADEK OD ZAGADEK- PIOSENKA
1. Moja babcia i mój dziadek
to wspaniali są dziadkowie
Dziadek mnóstwo zna zagadek,
babcia bajkę nam opowie.
Ref. Bo na świecie nie znajdziecie
takich bajek i zagadek
jakie wnukom opowiada,
moja babcia i mój dziadek.
2. Poprosimy naszą babcię
babciu z tajemniczą miną
opowiadaj swoją bajkę
a za każdym razem inną.
Ref. Bo na świecie nie znajdziecie…
3. Posadzimy teraz dziadka
na fotelu wiklinowym
Dziadku powiedz nam zagadkę
całkiem nową prosto z głowy.
Ref. Bo na świecie nie znajdziecie…
Inne ważne wydarzenia w grupie:
W styczniu odbył się w przedszkolu ?Bal karnawałowy?, na który stroje dla dzieci przygotowali rodzice. Świętowaliśmy również Dzień Babci i podczas uroczystości grupowej. Były śpiewy, tańce z wnuczkami oraz słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców.