Styczeń
1.Z radością czekamy na Nowy Rok (27.12. 2016r.- 05.01.2017r.)
2.Karnawał z Babcią i Dziadkiem (09.01-20.01. 2017r.)
3.Jak zimą bezpiecznie spędzamy czas na świeżym powietrzu? (23.01. 2017r.- 03.02.2017r.)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie przez sztukę? dziecko widzem i aktorem.
- Wychowanie przez sztukę ? muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- Wychowanie przez sztukę? różne formy plastyczne.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci:
-dz. dostrzega rytm i stałe następstwo nocy i dnia, oraz pór dnia, nazywa pory dnia: rano, wieczór,
-dz. orientuje się, co oznaczają pojęcia wczoraj, przedwczoraj, jutro, pojutrze, i stosuje je prawidłowo w wypowiedziach
-dz. wie, na czym polega praca zegarmistrza,
-dz. zna stałe następstwo pór roku
-dz. umie rozpoznać i nazwać zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku
-dz. rozumie, że rok składa się z 12 miesięcy następujących po sobie od nowa w kolejnym roku
-dz. buduje dłuższe wypowiedzi na temat nadchodzącego roku 2016
-dz. potrafi wypowiadać się całymi zdaniami o prostej konstrukcji
-dz. zna stałe następstwo dni tygodnia
– dz. układa kalendarze, z klocków, uwzględniając prawidłowość stałego następstwa dni tygodnia,
-dz. rozpoznaje obraz graficzny głosek: k, K, b, B
-dz. wykonuje samodzielnie drobne upominki z okazji różnorodnych świąt
-dz. liczy w możliwie szerokim zakresie, nazywając liczebniki porządkowe, zna obraz graficzny cyfr 1-7
-dz. wie, jak należy zachować się na uroczystościach, na balu
-dz. pełni rolę gospodarza podczas różnorodnych uroczystości przedszkolnych
-dz. eksperymentuje z wodą, śniegiem, lodem i wyciąga wnioski
-dz. określa wynik dodawania i odejmowania poprzez manipulowanie przedmiotami i liczenie ich liczmanach
-dz. podejmuje próbę obliczenia wyniku w pamięci
-dz. określa i wyjaśnia niebezpieczeństwa wynikające z zimowej pogody, np. lizanie sopli w mroźną pogodę, dotykanie językiem metalu w czasie mrozu, bieganie, ślizganie się po zamarzniętych zbiornikach wodnych,
-dz. przestrzega zasad bezpieczeństwa dotyczących zabaw na śniegu i lodzie,
-dz. wyjaśnia, gdzie można zimą bawić się bezpiecznie i dlaczego,
-dz. wyodrębnia kształty i je nazywa: kwadratowy ? kwadrat, okrągły ? koło, trójkątny ? trójkąt, prostokątny ? prostokąt,
– dz. tworzy kompozycję na dany temat w bezpośrednim kontakcie z naturą
-dz. różnicuje lewą i prawą stronę własnego ciała,
-dz. orientuje się na kartce papieru: lewy brzeg, prawy, góra, dół, prawy górny róg,
Piosenki do nauki
Pory roku.
- Cztery pory ma rok cały.
Każda inna oczywiście.
Zima w śniegu, wiosna w kwiatach,
Lato w słońcu, jesień w liściach.
Ref. Wiosna, lato, jesień, zima,
Cztery pory rok nasz ma.
Każda inne zna zabawy,
Każda w co innego gra.
- Wiosna lubi rower, piłkę,
Lato łódki i kajaki.
Jesień rolki, hulajnogi,
Zima narty, łyżwy, sanki.
- Wiosna stawia babki z piasku,
Lato kapie się w basenie,
Jesień spaceruje w lesie,
Zima śnieg w bałwanka zmienia.
Babcia od bajek, dziadek od zagadek
- Moja babcia i mój dziadek
To wspaniali są dziadkowie.
Dziadek mnóstwo zna zagadek,
Babcia bajkę nam opowie.
Ref.: Bo na świecie nie znajdziecie
Takich bajek i zagadek,
Jakie wnukom opowiada
2.Moja babcia i mój dziadek.
Poprosimy naszą babcię:
Babciu, z tajemniczą miną
Opowiadaj swoją bajkę,
A za każdym razem inną.
- Posadzimy teraz dziadka
Na fotelu wiklinowym.
Dziadku, powiedz nam zagadkę,
Całkiem nową, prosto z głowy.
? Zimowe sporty?
Sport to zdrowie!-woła zima.
Nic nas w domu nie zatrzyma.
Choć mróz szczypie aj,aj,aj
Nura w zaspę śniegu daj.2X
Gdy na stoku szlak przetarty,
Trzeba wybrać się na narty
I szusować szu, szu, szu
Nawet jeśli braknie tchu. 2X
Wzywa tafla lodowiska
W piruecie łyżwa błyska,
Skok z obrotem: hop, la, la
i w hokeja jeszcze gra. 2X
A na sankach saneczkarze
Jadą sami albo w parze,
Pokrzykują: hej, hej, hej
A ty zimny wietrze wiej. 2X
Wiersz do nauki
?Bajka o Starym i Nowym Roku?.
O jednej porze, raz do roku,
W zimowej nocy, ciemnym mroku,
Gdzieś gdzie nie sięga ludzki wzrok,
Schodzi się z rokiem rok.
Jeden jest wielki z siwą brodą,
Drugi jest mały z buzią młodą,
Czyli, by rzec innymi słowy
Jeden jest Stary, drugi Nowy.
Babcia jest niezastąpiona
Babcia to jest ktoś!
Ktoś, kto jest niezastąpiony!
Babcia potrafi mnie zawsze rozśmieszyć,
Nawet gdy jestem czymś bardzo zmartwiony.
Babcia zupę pyszną codziennie gotuje,
Babcia plecki maścią nasmaruje.
Babcia zabierze na lody,
Nawet gdy nie ma pogody!
Babcia zna bajek tysiące,
Na wszystkie dni, tygodnie, miesiące!
Babcia ma dal mnie czas w każdej chwili
I nawet mi powiedziała, że nieba mi przychyli?
Wiersz do nauki- ? Zima zła?
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
Mroźnym śniegiem w oczy prószy
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
Dalej śnieżkiem w plecy zimy,
Niech pamiątkę ma! Nasza zima zła!
Inne ważne wydarzenia w grupie:
1.Wigilijna opowieść o choince ? Jasełka z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz program na dzień babci i dziadka przedstawiony przez dzieci mieszkańcom Domu Pomocy Społecznej w Dobrym Mieście.
2.Bal Karnawałowy ? uroczystość ogólnoprzedszkolna.