PRZEDSZKOLE ZDALNE W SYTUACJI KRYZYSOWEJ- WNIOSKI Z EWALUACJI
W czerwcu 2020r w Przedszkolu Samorządowym nr 1 w Dobrym Mieście zostało przeprowadzone wśród rodziców i nauczycieli przedszkola, anonimowe badanie ankietowe na temat: „Przedszkole Zdalne W Sytuacji Kryzysowej”. W badaniu wzięło udział 74 rodziców spośród 174 oraz 14 nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w Przedszkolu. Naszym celem było poznanie opinii Rodziców i Nauczycieli dotyczących działalności przedszkola w sytuacji kryzysowej i związanego z tym nauczania zdalnego. A także oceny skutków sytuacji kryzysowej dla całego środowiska przedszkolnego, w tym dzieci, rodziców i nauczycieli.
Po przeprowadzonym badaniu sporządziliśmy Raport z wynikami i wnioskami, które poniżej Państwu prezentujemy.
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji:
Rodzice
- Zdecydowana większość rodziców uważa, że dobrze radzi sobie z opieką nad dziećmi w sytuacji zamknięcia przedszkola.
- Zdaniem rodziców, również dzieci dobrze sobie radzą w zaistniałej sytuacji.
- Prawie wszyscy badani rodzice pozytywnie oceniają działalność przedszkola, pomimo zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych wskutek epidemii
- Badani rodzice potwierdzają, że nauczyciele się z nimi systematycznie kontaktują.
- Poczta internetowa prowadzona przez nauczycieli jest źródłem, z którego rodzice najczęściej czerpią informacje na temat zdalnego nauczania prowadzonego przez przedszkole.
- Rodzice uważają, że nauczyciele przekazują im propozycje zabaw i zajęć edukacyjnych dla dzieci, które można wykorzystać w domu.
- Zdecydowana większość badanych rodziców potwierdza, że korzysta w domu z propozycji przekazywanych przez nauczycieli, chociaż nie ze wszystkich.
- Najczęściej w domu rodzice korzystają z propozycji zabaw plastycznych, muzycznych, zabaw i ćwiczeń ruchowych oraz kart pracy z zadaniami do wykonania to odpowiadało im najbardziej.
- Badani rodzice opowiedzieli się za utrzymaniem dotychczasowej formy komunikowania się tzn. za pomocą poczty grupowej.
Nauczyciele
- Nauczyciele pozytywnie oceniają to jak poradzili sobie ze zdalnym nauczaniem. Połowa badanych uważa, że radziła sobie dobrze, a druga połowa z nich twierdzi nawet, że radziła sobie bardzo dobrze.
- Nauczyciele zdecydowanie pozytywnie ocenili metody i formy zorganizowanego kształcenia na odległość w przedszkolu.
- Spośród metod i technik kształcenia na odległość, nauczyciele najczęściej wskazywali na przydatność: e-spotkania za pomocą komunikatorów Zoom, pocztę internetową w komunikowaniu się z rodzicami, integrację zespołu pomimo izolacji.
- Większość nauczycieli uważa, że realizuje swoje zadania i obowiązki zawodowe, pomimo zamknięcia przedszkola. Większość nauczycieli pracuje powyżej 5 godzin dziennie. Są tacy, którzy uważają, że pracują dużo więcej niż w normalnych warunkach.
- Okazuje się, że praca nauczycieli, pomimo braku jej stacjonarnego charakteru, ma szeroki zakres.
- Praca nauczycieli i specjalistów polegała głównie na opracowywaniu i przesyłaniu materiałów do nauczania zdalnego rodzicom; prowadzeniu dokumentacji pedagogicznej; samokształceniu; utrzymywaniu kontaktu z rodzicami dzieci; doskonaleniu zawodowym; udziale w e-spotkaniach z dyrektorem, nauczycielkami, specjalistami.
- W największym stopniu nauczyciele czerpią inspirację do zdalnego nauczania z zasobów własnych, z zasobów Internetu, dobrych praktyk, strony MEN, przewodników metodycznych, literatury fachowej.
- Za najbardziej efektywne formy kontaktu z rodzicami nauczyciele uważają pocztę grupową i kontakt telefoniczny.
- Największą trudnością w czasie zdalnego nauczania był dla nauczycieli brak bezpośredniego kontaktu z wychowankami oraz brak odzewu od części rodziców na wysyłane do nich maile, smsy z materiałami do nauczania zdalnego.
- Badanie pokazało, że nauczyciele widzą również korzyści ze zdalnego nauczania. Wymieniają min.: odkrycie szkoleń online, wzrost świadomości rodziców czego uczą się ich dzieci w przedszkolu, odkrycie nowych ciekawych stron internetowych z pomysłami do wykorzystania w przedszkolu, wzrost kompetencji w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Nauczyciele podsumowując zaangażowanie w pracę zdalną oceniają je bardzo dobrze, dostrzegają również potrzebę częstszego organizowania spotkań online oraz zapewnienia sprzętu w postaci laptopa, Internetu dla każdego nauczyciela, ponieważ często występowały problemy techniczne ze sprzętem własnym.
- Praca zdalna była dla nauczycieli nowym doświadczeniem, które w ich ocenie było realizowane na wysokim poziomie.
REKOMENDACJE
- Należy zapoznać rodziców i nauczycieli z wynikami badania, po to, aby nabrali przekonania, że ich wysiłek włożony w wypełnienie ankiety nie był bezużyteczny.
- Zachęcać nauczycieli do wykorzystywania zdobytych umiejętności, w warunkach działalności stacjonarnej przedszkola w celu podnoszenia jakości pracy przedszkola.
- W większym stopniu motywować rodziców do angażowania się we współpracę z przedszkolem, jednocześnie uwzględniając oczekiwania rodziców, dotyczące dostosowywania zadań kierowanych do wykonania w warunkach domowych, do ich możliwości.
- Organizować częściej spotkania online dyrektora z nauczycielami oraz nauczycieli z dziećmi i rodzicami.
- Postulat nauczycieli o zapewnieniu wszystkim nauczycielom w czasie nauczania zdalnego przedszkolnego sprzętu i Internetu jest możliwy, ale w taki sposób, że nauczyciele mogą korzystać z 7 laptopów grupowych oraz Internetu na terenie przedszkola.