Październik
Grupa V- Kolorowe Motylki – Październik
Tematy kompleksowe:
1.Dary jesieni na talerzu (2.10. ? 13.10.2017r.)
2.Nasze rodziny (16.10. ? 20.10.2017r.)
3.Nasi domowi przyjaciele (23.10. ? 27.10.2017r.)
Cele ogólne:
– dz. orientuje się w zasadach zdrowego żywienia i zdrowego trybu życia,
– dz. potrafi wymienić poznane warzywa i owoce, nazywa przetwory z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty),
– dz. rozumie konieczność mycia owoców i warzyw przed zjedzeniem
– dz. poznaje zasady dbania o zwierzęta hodowane w domu
– dz. wzmacnia więzy rodzinne poprzez wzajemne okazywanie uczuć, mówienie o nich, tworzenie wzajemnych relacji
Wybrane umiejętności dzieci: (cele szczegółowe)
– dz. rozumie znaczenie warzyw jako źródło witamin
– dz. rozpoznaje i nazywa literkę a małą i wielką, drukowaną i pisaną
– dz. pozna znaczenie określenia martwa natura
– dz. poznaje zapis cyfrowy liczb: 1, 2, 3
– dz. poznaje liczby 1, 2, 3 w aspektach kardynalnym i porządkowym
– dz. rozpoznaje warzywa oraz nazywa je, określa części jadalne /jadalne korzenie, liście, nasiona, owoce
– dz. rozumie, że jedzenie owoców i warzyw ma pozytywny wpływ na zdrowie
– dz. wie, jakie produkty trzeba jeść, aby być zdrowy
– dz. bierze udział w przygotowaniu syropu z cebuli
– dz. rozumie, że jedzenie owoców i warzyw ma pozytywny wpływ na zdrowie
– dz. wymienia zwierzęta domowe
– dz. nazywa dorosłe i młode zwierzęta
– dz. wypowiada się na temat zwyczajów zwierząt, domowych
– dz. rozpoznaje i nazywa literę e, m małą i wielką, drukowaną i pisaną
– dz. poznaje cyfrę 4
– dz. wypowiada się na temat psich zwyczajów
– dz. porównuje zbiory równoliczne
– dz. określa liczebność zbiorów
– dz. kształtuje umiejętność liczenia
– dz. wymienia członków swojej rodziny,
– dz. określa relacje rodzinne,
– dz. wie, jakie zawody wykonują rodzice,
– dz. rozwija zainteresowania domowymi czynnościami
– dz. wymienia członków swojej rodziny
– dz. określa relację między członkami rodziny (Mama mamy, tata taty itp.)
– dz. segreguje przedmioty wg określonych cech
– dz. układa przedmioty wg zaproponowanego rytmu
– dz. rozpoznaje i nazywa kwadrat
– dz. wyszukuje i dostrzega różnice między kwadratem a innymi figurami geometrycznymi
– dz. potrafi zmierzyć boki kwadratu
Wiersze i piosenki do nauki:
WIERSZE
Pani cebula- W. Ścisłowski
Pani cebula poszła na koncert, bo już jej było nudno na grządce.
Stanęła w szatni i zdjęła płaszczyk, ale pan szatniarz aż czoło zmarszczył.
Pod płaszczykiem był drugi, po drugim trzeci w złociste smugi.
Pod trzecim czwarty, pod czwartym piąty?
Pan szatniarz aż się w płaszczach zaplątał.
I ciągle nosi nowe płaszczyki- takich kłopotów nie miewał z nikim.
Koncert się zaczął, koncert się skończył, a szatniarz biegał , blady i drżący.
W szatni już wisiał płaszczyków szereg, a tu znów trzeba wydać numerek!
Nie ma numerków? Koncert skończony?- biedna cebula gęste łzy roni.
Poszła do domu smutna cebule i do tej pory tak się rozczula.
Chory kotek- W. Grodzieńska
Wyszedł kotek na deszczyk,
Dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
Nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka
Do ciepłego łóżeczka.
Bierze syna za rączkę:
– Oj, masz, kotku, gorączkę.
Przyszedł tatuś wieczorem
Z siwym panem doktorem.
– Ratuj, panie doktorze,
Bo synkowi wciąż gorzej!
Doktor synka opukał,
Okularów poszukał
I powiada: – Dam ziółka,
Będzie zdrowy jak pszczółka.
Dam i proszki na dreszcze,
Niech przeleży dzień jeszcze,
Ale lepsze niż proszki
Są na dreszcze kaloszki.
PIOSENKI
Jarzynowy wóz
Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł,
tur, tur, tur, turkotał, smaczne rzeczy wiózł.
Tu marchew czerwona, kapusta zielona,
rzodkiewek różowe kuleczki, w złocistym kolorze słonecznik.
Tur, Tur, tur, tur, Tur, Tur, tur, tur, Tur, Tur, tur, tur, tur
Jechał, jechał wóz, smaczne rzeczy wiózł,
tur, tur, tur, turkotał, smaczne rzeczy wiózł.
Tu strąki fasoli i bobu do woli,
szpinaku zielona tam góra,
i burak pąsowy jak burak.
Popatrzcie na jamniczka
1.Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka,
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie.
Ref. A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał / bis
2.Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże,
a moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę.
Ref. A jak spał…
3. A teraz gdzieś ucieka
i szczeka, szczeka, szczeka,
łapiemy więc jamniczka,
niech wraca do koszyczka.
Ref. A jak spał…
Maszerują przedszkolaki
I. Maszerują przedszkolaki raz, dwa, trzy. 2x
I dziewczyny i chłopaki raz, dwa, trzy.
I trzymają się za ręce raz, dwa, trzy.
Buzie ładnie uśmiechnięte raz, dwa, trzy.
Ref. Idziesz ty, idziesz ty,
Idę ja, idę ja,
Idę ja, idziesz ty i raz dwa, trzy.
II. Idą rzędem przedszkolaki raz, dwa, trzy. 2x
W pociąg bawią się dzieciaki raz, dwa trzy.
Na stacyjkę zaraz wjadą fu, fu, fu.
Ciągną wagon z czekoladą mniam, mniam, mniam.
Ref. Zjesz ją ty, zjesz ją ty,
Zjem ją ja, zjem ją ja,
Zjem ją ja, zjesz ją ty na raz, dwa, trzy.
III. Idą kaczki przedszkolaczki kwa, kwa, kwa. 2x
Maja chusty i kubraczki ha, ha, ha.
Głośno kaczym dziobem kłapią kłap, kłap, kłap.
I do wody szybko skaczą chlap, chlap, chlap
Ref. Skaczesz ty, skaczesz ty
skaczę ja, skaczę ja,
skaczę ja, skaczesz ty na raz dwa trzy
Inne ważne wydarzenia w grupie:
– Wycieczka do Centrum Kulturalno ? Bibliotecznego w Dobrym Mieście
– Smaczne i zdrowe- szaszłyki owocowe – wykonanie szaszłyków
– Wykonanie sałatki jarzynowej ? doświadczanie wrażeń smakowych i dotykowych wykonanie syropu z cebuli
– Spotkanie z Panią Muzyką- koncert filharmonii warmińsko ?mazurskiej, słuchanie muzyki granej przez orkiestrę na żywo, umuzykalnianie dzieci
– Teatr w przedszkolu
– Ślubowanie klas pierwszych ? wycieczka do Szkoły Podstawowej Nr 1 w Dobrym Mieście