Październik
1.Park, las, ogród w jesiennej szacie (3-14.10.2016)
- Mali badacze, odkrywcy i tropiciele jesiennej pogody?( 17- 28.10.2016 )
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2.Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3.Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
4.Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5.Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
7.Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
8.Wychowanie przez sztukę -muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej.
9.Wychowanie przez sztukę -różne formy plastyczne.
11.Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
12.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14.Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (z uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
Dziecko:
1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody,
2) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji na miarę swoich możliwości,
3) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
4) rozumie potrzebę poszanowania odmienności i autonomii drugiego człowieka.
5) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia i zdrowego trybu życia;
6) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach w ogrodzie przedszkolnym, w parku,
8) jest samodzielne w zakresie higieny osobistej; samodzielnie ubiera się i rozbiera;
9) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;
10) potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
11) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania,
12) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
13) zna drukowane małe i wielkie litery i I, eE, podejmuje próbę pisania liter i I, E, e pisanej.
14) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
15) w zrozumiały sposób mówi lub w inny sposób komunikuje o swoich potrzebach i decyzjach.
16) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, przedstawieniu,
17) odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem;
18) liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego;
19) zna cyfry1,2 ; podejmuje próbę pisania cyfry 1,2 według wzoru.
20)potrafi zaśpiewać piosenkę samodzielnie lub w parze z kolegą, wyrecytuje wiersz.
21)potrafi malować farbami, kredkami, lepić z plasteliny na dany temat
22) ułoży historyjkę obrazkową z 3-5 obrazków.
23) dostrzega zmiany zachodzące jesienią w lesie, parku i ogrodzie i wie jaki to ma wpływ na wygląd roślin (zmiana barwy, usychanie i opadanie liści);
24)zna nazwy niektórych drzew (dąb, kasztanowiec, jarzębina, klon, brzoza) ? rozpoznaje wyżej wymienione drzewa po ich charakterystycznych liściach i owocach;
Piosenka ,,Malowała Jesień?
1.Malowała Jesień
w parku wszystkie liście,
na brązowo, na czerwono,
żółto i złociście.
Ref. La la la la la, la la la la la ,
na brązowo, na czerwono,
żółto i złociście.
2.Przyleciała sroczka
i usiadła z boczku,
przyglądała się jak Jesień,
barwi wszystko wokół.
Ref. La la la la la, la la la la la ,
przyglądała się jak Jesień,
barwi wszystko wokół.
3.Wietrzyk to zobaczył,
i pędzi po lesie,
kolorowe liście zrywa
i ze sobą niesie.
Ref. La la la la la, la la la la la ,
kolorowe liście zrywa
i ze sobą niesie.
Piosenka: Jesienny kujawiaczek
1.Jesienny kujawiaczek na skakance z wiatru skacze,
płaszczyk ma w deszczowych kroplach, daj mu uśmiech, gdy go spotkasz!
Ref: Kujawiak, kujawiaczek la, la, la ,la, lala, la, la, la, la.
Kujawiak, kujawiaczek la, la, la, la, lala, la, la ,la, la.
- Jesienny kujawiaczek z rudych liści ma kubraczek,
czasem gwiżdże, czasem dzwoni, bukiet wrzosów trzyma w dłoni.
Ref: Kujawiak, kujawiaczek la, la, la ,la, lala, la, la, la, la.
Kujawiak, kujawiaczek la, la, la, la, lala, la, la ,la, la.
- Jesienny kujawiaczek czasem w deszczu cicho płacze,
nieraz śmieje się do słońca i orzechy z drzewa strąca.
Ref: Kujawiak, kujawiaczek la, la, la ,la, lala, la, la, la, la.
Kujawiak, kujawiaczek la, la, la, la, lala, la, la ,la, la.
Zabawa paluszkowa ?Wiewiórka” K.Sąsiadek
Wiewióreczka mała kamyczek spotkała
Wiewióreczka mała patyczek spotkała
Wiewióreczka mała robaczka spotkała
Wiewióreczka mała szyszkę spotkała
Wiewióreczka mała orzeszka spotkała
Kamyczek poklepała
Patyczek podrapała
Robaczka uściskała
Szyszkę pogłaskała
A orzeszka zabrać chciała.
Rączki dwie- wiersz
Rączki dwie, nóżki dwie.
Stopy ciągle bawią się.
Dwa kolana, łokcie dwa,
Ma Puszatek, mam i ja!
Zabawa paluszkowa Guzik M. Barańska
Guzik się urwał- tak czasem bywa.
Iga ten guzik pięknie przyszywa.
Wkłuwa igiełkę, nitkę przewleka.
Niech mi ten guzik już nie ucieka.
Ważne wydarzenia w grupie:
- Wycieczka autokarowa do nadleśnictwa Wichrowo;
- Zajęcia edukacyjne o jesieni połączone z warsztatami plastycznymi w Bibliotece Miejskiej w Dobrym Mieście;
- Udział w uroczystości ślubowania uczniów z klasy I ze Szkoły Podstawowej nr 2.
- Realizacja ogólnopolskiego programu zdrowotnego Akademia Aquafresh.