Październik
`1. Jak wygląda jesień w parku, ogrodzie i w lesie?? (03.10. 2016r.- 14.10.2016r.)
2. Jesienna pogoda, jesienne nastroje? (19.10-.28.10. 2016r.)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
2.Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
4.Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
11.Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14.Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci:
– dz., aktywnie uczestniczy w wycieczkach do parku, lasu i ogrodu prowadząc obserwacje.
– dz., aktywnie uczestniczy w zajęciach umożliwiających poznawanie przyrody wielozmysłowo.
– dz., dostrzega podczas obserwacji ciekawe elementy np. interesujący liść, gałązka, roślina, kawałek kory.
– dz., gromadzi dary przyrody i nazywa je, np. kasztany, żołędzie, patyki, liście, kawałki kory.
– dz., aktywnie uczestniczy w wykonaniu potraw z warzyw i owoców z wykorzystaniem sprzętu z gospodarstwa domowego.
– dz., stosuje się do umów stosowanych przez nauczyciela służących bezpieczeństwu dzieci w trakcie wycieczki.
– dz., sprawnie liczy przedmioty, ustala, ile ich jest razem.
– dz., wskazuje i nazywa cyfrę 1.
– dz., rozpoznaje i nazywa cyfrę 2 .
– dz., poznaje obraz graficzny małej i wielkiej pisanej i drukowanej litery e, E.
– dz., podejmuje próbę pisania litery e, E.
– dz., rozpoznaje i nazywa litery i , I , czyta globalnie wyrazy igła, Indianin, Iga.
– dz., określa, opowiada i wskazuje zmiany zachodzące w przyrodzie charakterystyczne dla danej pracy roku: jesień ? zmiana barw liści i roślin, opadanie liści, złota, coraz zimniej.
– dz., dba świadomie o swoje zdrowie, stosuje się do określonych zasad.
– dz., wie, że dbałość o zęby jest niezbędna dla zdrowia i estetycznego wyglądu.
– dz., rozpoznaje i nazywa stany emocjonalne ludzi w różnych sytuacjach, rozróżnia emocje negatywne i pozytywne, potrafi opowiadać, co myśli i czuje, jakie ma potrzeby.
– dz., podejmuje próbę wyjaśnienia zjawisk atmosferycznych (różne rodzaje wiatru).
– dz., wyciąga wnioski z obserwacji.
– dz., eksperymentuje z powietrzem, szuka odpowiedzi na pytania.
Piosenka do nauki – JABŁKA
- Wniosły dzieci z sadu koszyk przepełniony
Jabłek żółtych, jabłek kraśnych, jabłuszek zielonych.
- Teraz trzeba jabłka dobrze poukładać
I pomyśleć które jabłko do czego się nada.
- Które do zjedzenia, które do pieczenia,
Które znów na marmoladę, które do suszenia.
- Wniosły dzieci z sadu koszyk przepełniony
Jabłek żółtych, jabłek kraśnych, jabłuszek zielonych.
Piosenka do nauki
JESIENNY KUJAWIACZEK
Jesienny kujawiaczek na skakance z wiatru skacze,
płaszczyk ma w deszczowych kropkach, daj mu uśmiech, gdy go spotkasz!
Kujawiak, kujawiaczek
la, la, la la, la, la, la, la la, la.
Kujawiak, kujawiaczek
m m m
Jesienny kujawiaczek z rudych liści ma kubraczek,
czasem gwiżdże, czasem dzwoni, bukiet wrzosów trzyma w dłoni.
Kujawiak, kujawiaczek?
Jesienny kujawiaczek czasem w deszczu cicho płacze,
nieraz śmieje się do słońca i orzechy z drzewa strąca.
Kujawiak, kujawiaczek?
Piosenka do zabawy tanecznej-MALOWAŁA JESIEŃ
- Malowała jesień w parku wszystkie liście,
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście 2x
- Przyleciała sroczka i usiadła z boku
Przyglądała się jak jesień barwi wszystko wokół
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la
Przyglądała się jak jesień barwi wszystko wokół 2x
- Wietrzyk to zobaczył i pędzi po lesie
Kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la
Kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie 2x
Wiersz do nauki
Dmucha wiatr, szumią drzewa,
idzie wiatr i ulewa,
a ja w domu schowam się,
deszcz nie zmoczy mnie.
Kap, kap, kap, kap, kap, kap,
deszcz nie zmoczy mnie.
Kap, kap, kap, kap, kap, kap,
deszcz nie zmoczy mnie.
Inne ważne wydarzenia w grupie:
- Wycieczki do środowisk przyrodniczych: park, ogród działkowy.
- Wycieczka do Szkoły Podstawowej Nr 2 w Dobrym Mieście na uroczystość ślubowania klasy pierwszej.
- Wycieczka do Nadleśnictwa Wichrowo.
- Wycieczka do Biblioteki w Dobrym Mieście. Udział w zajęciach Jesień w przyrodzie i literaturze dzieci? połączonych z warsztatami plastycznymi i wypożyczaniem książek przez dzieci.
- Wykonanie surówki jabłkowo- marchwiowej zajęcia gospodarcze.
- Realizacja ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej ?Akademia Aquafresh