Październik
Tematy kompleksowe:
- Kolory jesieni w parku, lesie i ogrodzie 03.10. 2016 – 14.10.2016
- Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje – 17.10-21.10. 2016r.
- Jest coraz chłodniej, zadbajmy o zdrowie – 24.10.2016r.-28.10.2016r.
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
2.Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
4.Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5.Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
7.Wychowanie przez sztukę ? dziecko widzem i aktorem
8.Wychowanie przez sztukę ? muzyka i śpiew, pląsy i taniec
4.W skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
9.Wychowanie przez sztukę ? różne formy plastyczne
11.Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
12.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14.Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci:
– dz., spożywa posiłki, posługując się sztućcami, spożywa posiłek, zachowując porządek wokół siebie, zachowuje się kulturalnie podczas spożywania posiłków: zachowuje ciszę, nie przeszkadza innym itd.
– dz., samodzielnie myje dłonie i twarz, samodzielnie wyciera dłonie i twarz we własny ręcznik, poprawnie korzysta z toalety, poprawnie myje zęby, odkładając przybory na miejsce
– dz., wyjaśnia znaczenie spożywania produktów mlecznych, warzyw i owoców, podkreślając korzyści dla zdrowia
– dz., nazywa wybrane zwierzęta żyjące w różnych środowiskach dostępnych bezpośredniej i pośredniej obserwacji, np. zwierzęta lesie
– dz., aktywnie uczestniczy w wycieczkach do parku, prowadząc obserwacje
– dz., gromadzi dary przyrody w kąciku przyrody i nazywa je, np. kasztany, żołędzie, kamyki, patyki, liście, kawałki kory
-dz., aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach prowadzących do poznania przestrzeni, wyczucia czasu, ciężaru, poznania własnego ciała,
-dz., ilustruje ruchem, mimiką, gestem czynności i sytuacje,
– dz., śpiewa piosenki z podziałem na role, improwizuje własną i usłyszaną muzykę ruchem,
-dz., łączy różne materiały, tworząc kompozycje przestrzenne,
-dz., eksperymentuje z powietrzem, nazywa niektóre zjawiska atmosferyczne,
– dz., uważnie słucha opowiadań i bajek, wypowiada się na temat ich treści,
WIERSZE:
Kolorowy bukiet
Do parku przyszły z przedszkola dzieci.
Chcą zrobić z liści barwny bukiecik.
Listki czerwone, jak malowane,
Leżą pod klonem i pod kasztanem.
Pod dębem leżą brązowe liście.
Liście pod wierzbą błyszczą srebrzyście.
Serduszka złote spadają z brzozy.
Jaś ma ochotę w bukiet je włożyć.
Gdy ten bukiecik stanie na stole,
Ozdobi dzieciom całe przedszkole.
?PANIE WIETRZE?
Ludwik Jerzy Kern
Panie Wietrze, panie Wietrze,
Czemu pan nie chodzi w swetrze?
Czemu pan udaje zucha,
Skoro sam pan chłodem dmucha?
Sam oziębia pan powietrze,
Oj, ostrożnie, panie Wietrze!
Gnając chmurki gdzieś po niebie,
Chce pan sam przeziębić siebie?
Jednak lepiej panie Wietrze,
O tej porze chodzić w swetrze.
RYMOWANKI:
Najpierw ząbek siedzi w dziąśle-tam ukryty jest bezpieczny,
potem rośnie pomalutku i już mamy ząbek mleczny.
Później kiwa się na boki, coraz bardziej dokazuje,
i by wyrósł ząbek stały, w końcu z dziąsła wyskakuje.
Piję co dzień dużo wody, mało słodzę, mało solę,
zaś od chipsów, hamburgerów pyszne jabłka chrupać wolę.
Jem i ryby, i warzywa, jajka, chlebek oraz sery.
Od siedzenia przed ekranem wolę rower i spacery.
PIOSENKI:
Na marchewki urodziny
Zeszły wszystkie się jarzyny.
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta
Kartofelek podskakuje,
burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
biegnie szybko za pietruszką.
Kalarepka w kącie siadła,
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze.
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Moja blada kalarepko,
Tańczże ze mną,
tańczże krzepko.
Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyczka,
to poleczka,
Wszyscy tańczą już w kółeczkach.
WIATR PSOTNIK
Wiatr zapukał w okno do dzieci:
?Halo, hej! Średniaki, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola?. Nie! Nie! Nie!
Ref.: ?Wietrzyku psotniku,
masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień!?
Wiatr zapukał w okno leciutko:
Bez was, dzieci, trochę mi smutno.
Nie chce mi się gwizdać i biegać,
wolę z wami trochę pośpiewać
A ja chcę rozkręcić zabawki
albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki?? Nie! Nie! Nie!
„FIKAJĄCY ZUCH”
1.Gimnastykuj się codziennie.
Zobacz jakie to przyjemne.
Ref. W zdrowym ciele, zdrowy duch.
Pokaż, jaki z ciebie zuch.
2.Raz przysiady, raz podskoki.
Ręce w górę lub na boki.
Ref. W zdrowym ciele?
3.Mocne nogi, plecy proste.
Raz fikołek, a raz mostek.
Ref. W zdrowym ciele
Inne ważne wydarzenia w grupie:
1.Szukamy jesieni w parku i mieście-wycieczka do parku
2.Jesień w lesie- wycieczka do Nadleśnictwa Wichrowo
3.Co można zobaczyć w ogrodzie działkowym-wycieczka na pobliskie Ogrody Działkowe im. Małłka
4.Sałatka owocowa-wykonanie sałatki owocowej, praca w zespołach. Degustacja sałatki.
5.Uczestnictwo w koncercie Filharmonii Olsztyńskiej
6.Wycieczka do osiedlowej apteki-Witaminka
7.Realizacja Ogólnopolskiego Programu Edukacji Zdrowotnej – Akademia Aquafresh