Marzec
Tematy kompleksowe:
1.Przedwiośnie- w marcu jak w garncu(06.03-17.03.2017r.)
2.Wiosną rośliny budzą się do życia (20.03.- 31.03.2017r.)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
7. Wychowanie przez sztukę dziecko widzem i aktorem
8. Wychowanie przez sztukę muzyka i śpiew, pląsy i taniec
9. Wychowanie przez sztukę różne formy plastyczne
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
14. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania)
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci:
-dz. gromadzi ilustracje, obrzędów ludowych swego regionu związanych z powitaniem wiosny
-dz. uczestniczy w organizacji przedsięwzięć pielęgnujących tradycje, w szczególności swojego regionu,
-dz. eksperymentuje z wodą i wyciąga wnioski,
-dz. wyjaśnia hasła dotyczące szanowania wody
-dz. zna rolę wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt
-dz. wskazuje i nazywa cyfry od 1 do 8,
-dz. porównuje liczby, stosując znaki <, >, =,
-dz. prowadzi hodowlę cebuli, notuje symbolicznie swoje spostrzeżenia,
-dz. rozpoznaje obraz graficzny głoski ?c?: małą i wielką drukowaną, i pisaną literę c, C,
-dz. prowadzi hodowlę roślin, notuje symbolicznie swoje spostrzeżenia,
-dz. podejmuje działania pielęgnacyjne roślin w przedszkolu,
-dz. prowadzi obrazkowe dzienniczki wzrostu roślin na podstawie własnej obserwacji,omawia je,
-dz. określa wynik dodawania i odejmowania poprzez manipulowanie przedmiotami i liczenie ich, np. na palcach, patyczkach,
-dz. podejmuje próbę obliczenia wyniku w pamięci,
-dz. przygotowuje samodzielnie z podanych składników potrawy, z wykorzystaniem wiosennych warzyw,
-dz. serwuje przygotowane przez siebie potrawy i zachowuje zasady higieny,
Piosenki do nauki – WIOSNA I PAN OGRODNIK
1.Do pana ogrodnika
śle Wiosna wiadomość,
że czeka dziś w ogrodzie,
bo pragnie mu pomóc.
Narzędzia ogrodnicze
wskakują na grządki,
przespały całą zimę,
czas zacząć porządki.
Ref: I na rozkaz ogrodnika
kopią szpadle i motyczki,
grabki grabią, wygrabiają
liście, trawy i kamyczki.
I sekator się uwija,
tu wyrówna, a tam przytnie,
więc kosiarka powarkuje:
jak pracować to ambitnie.
2.Po ścieżkach biega wiosna,
a za nią ogrodnik.
Co zasiać i posadzić,
chcą razem uzgodnić.
A słonko do nich z góry
spogląda przyjaźnie:
poświęcę dzisiaj długo,
to będzie wam raźniej.
Wiersze do nauki
MARZANNA
Marzanno, Marzanno
Ty zimowa panno
Zrób miejsce wiośnie,
Uciekaj gdzie pieprz rośnie
Marzanno, Marzanno
Ty zimowa panno
Pięknie cię żegnamy
Bo wiosnę witamy .
OD WIOSNY DO WIOSNY
Zdzitowiecka Hanna
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Z lodu uwalnia się rzeka
i ze snu budzą się drzewa,
ptaki wracają z daleka,
będą wić gniazda i śpiewać.
Sady zabielą się kwieciem…
To wiosna! Wiosna na świecie!
Inne ważne wydarzenia w grupie:
1.Pierwszy dzień wiosny – uroczystość przedszkolna. Udział dzieci w obrzędach związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny.
2.Światowy Dzień Wody – uroczystość przedszkolna.
3.Zajęcza chatka – teatrzyk w wykonaniu aktorów ze studia teatralnego ART-RE Kraków.
4.Zdrowo bo na sportowo – udział dzieci w Spartakiadzie sportowej zorganizowanej przez Szkołę Podstawową Nr 1 w Dobrym Mieście.