Marzec
Tematy kompleksowe:
1.W dawnych czasach (27.02.- 3.03.2017r.)
2.Przedszkolaki ruszają w kosmos (6.03.- 10.03.2017r.)
3.Muzyka jest wszędzie (13.03. -17.03.2017r.)
4.Witamy Cię, Wiosno! (20.03.- 31.03.2017r.)
Zadania z podstawy programowej:
3. Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
Cele operacyjne:
-dz. słucha krótkich opowiadań i wierszy o treści bliskiej dzieciom
-dz. posługuje się prostymi, kilkuwyrazowymi zdaniami
-dz. uważnie sucha opowiadań i wierszy przedstawianych przez nauczyciela
-dz. potrafi wypowiadać się całymi zdaniami o prostej konstrukcji
-dz. zdobywa nowe doświadczenia plastyczne
-dz. wyraża w formie plastycznej swoją wiedzę na temat dinozaurów
-dz. ćwiczy sprawność manualną palców i dłoni
-dz. potrafi poprawnie policzyć minimum 3 przedmioty
-dz. liczy i porównuje liczebność zbiorów w zakresie 3
-dz. określa położenie przedmiotów w przestrzeni, używając zwrotów: między, wyżej, niżej, bliżej, dalej
-dz. wyznacza wynik dodawania i odejmowania w zakresie 5, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na liczmanach
-dz. obserwuje z uwagą prowadzone doświadczenia ukazujące właściwości różnych ciał, zauważa i określa zmiany, np. cukier rozpuścił się, woda zmieniła smak i jest słodka
-dz. dowie się, skąd się bierze węgiel i sól, i do czego są potrzebne?
-dz. rysuje węglem na temat dowolny
-dz. zna stałe następstwo dni i nocy oraz pór dnia
-dz. rozwija pomysłowość i kreatywność
-dz. dostrzega, co powtarza się w szeregu ułożonych przedmiotów i kontynuuje występujące w danym układzie regularności poprzez dokładanie
-dz. próbuje klasyfikować przedmioty wg cech jakościowych
-dz. potrafi za pomocą liczebników porządkowych określić miejsce przedmiotu
-dz. uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem
-dz. rozpoznaje rejestry dźwięku: wysoki, średni i niski
-dz. określa w muzyce tempo: szybkie, średnie, wolne
-dz. wykonuje czynności manipulacyjne
-dz. wycina i wydziera różne kształty z papieru, nakleja lub skleja powstałe elementy, tworząc kompozycję
-dz. rozwija pomysłowość, aktywną i twórczą postawę
-dz. potrafi nazwać aktualną porę roku -wiosnę
-dz. zna przysłowia i porzekadła, a także obrzędy ludowe związane z wiosną
-dz. pozna zjawiska zachodzące w przyrodzie: parowanie wody i skraplanie pary wodnej
-dz. pozna obieg wody w przyrodzie
-dz. dowie się, że wodę należy oszczędzać
-dz. próbuje posługiwać się nożyczkami
-dz. potrafi policzyć 5 i w miarę możliwości więcej elementów
-dz. porównuje liczebność zbiorów, używając określeń: tyle samo, więcej o, mniej o
-dz. zauważa zmianę pogody: robi się cieplej, pada deszcz, tworzą się kałuże i błoto, świeci słońce?
-dz. dostrzega w krajobrazie zmiany charakterystyczne dla kolejnych pór roku
-dz. uczestniczy w sadzeniu i sianiu roślin, podlewa je i obserwuje zmiany, kształtowanie postawy opiekuńczej wobec roślin, zdobywanie wiedzy nt. czynników niezbędnych do wzrostu roślin
-dz. uczestniczy w przedstawieniach teatralnych organizowanych na terenie przedszkola
-dz. wie, jak należy zachować się w trakcie przedstawienia i koncertu
-dz. bierze czynny udział w zabawach parateatralnych
-dz. dostrzega logiczny związek w odniesieniu do sytuacji przedstawionej w historyjce obrazkowej
-dz. rozumie pojęcia określające położenie na kartce: na górze, na dole, na środku
-dz. rozwija zainteresowania muzyką poważną
-dz. potrafi swobodnie, według własnego pomysłu, interpretować muzykę ruchem
-dz. podejmuje chętnie różnego rodzaju aktywność fizyczną
-dz. uczestniczy aktywnie w zabawach przy akompaniamencie muzycznym
-dz. próbuj ilustrować treść piosenki ruchem
-dz. słucha uważnie piosnek śpiewanych przez nauczyciela i odtwarzanych z CD
-dz. śpiewa poznane piosenki
-dz. wybrzmiewa rytm muzyki i piosenek na instrumentach muzycznych i przyborach
Piosenki:
Dinozaury
Dinozaurów nie ma z nami dawno już.
Nawet ślady ich przysypał czasu kurz.
Można spotkać dinozaura tylko w snach,
jak paprocie skubie wielkie, że aż strach.
Tam gdzie kiedyś tych paproci szumiał las,
leżą złoża węgla, który grzeje nas.
A gdzie góry i doliny że ho, ho,
było kiedyś pełne piasku morza dno.
Tam gdzie fale rozmawiały: bul, bul, bul,
pozostała w głębi ziemi biała sól.
Czy ktoś mógłby czas zatrzymać? Chyba nie.
Jak tu będzie za lata tysiąc? Kto to wie?
Marzec czarodziej
Chodzi marzec ? czarodziej,
po chmurach, po wodzie,
Aż tu nagle hokus ? pokus.
I już pączki na patyku,
i już trawka na śnieżniku
Och ten marzec czarodziej.
Chodzi marzec czarodziej,
po chmurach, po wodzie,
Aż tu nagle hokus pokus.
Słońce rzuca swe błyskotki,
że aż mruczą bazie – kotki
Och ten marzec czarodziej
Chodzi marzec czarodziej,
po chmurach, po wodzie,
Aż tu nagle hokus pokus.
Przez kałuże skaczą kaczki,
żółte dzioby, pstre kubraczki
Och ten marzec ? czarodziej.
Wiersz:
,,Archeolog”
Archeolog przeszłość bada,
kopie w miastach i osadach
i jest zawsze w siódmym niebie,
kiedy z ziemi skarb wygrzebie.
Dzień dobry, dobranoc W. Badalska
Raz spotkało się na niebie
Słoneczko z Księżycem.
Zawołało: Dobrej nocy, Księżycu ci życzę!
Księżyc senny i zmęczony ziewnął: A -a -a -a!
– A ja życzę ci, Słoneczko, pogodnego dnia!
WIOSNA”
Przyszła do nas Pani Wiosna,
cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna,
wśród lecących ptaków.
Powróciły z nią bociany,
z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły,
misie i jeżyki.
W krzewach słychać śpiew skowronka,
słonko mocniej grzeje.
Na listeczku śpi biedronka,
wiatr leciutko wieje.
Witaj wiosno! Piękna pani.
Cieszy nas twój powrót.
Zieleń liści, świerszczy granie,
kwiatów pełen ogród.
Ważne wydarzenia:
Witaj Pani Wiosno!?- uroczyste pożegnanie zimy i powitanie wiosny
Światowy Dzień Wody- uroczystość grup młodszych
Przedstawienie teatralne pt. ?Zajęcza chatka?