Listopad
- Polska kraj, w którym żyję 30.10-11.11.2016
- Ja i moje prawa, zainteresowania i ulubione zabawy 14- 25.11.2016
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
- Wychowanie przez sztukę różne formy plastyczne.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Wychowanie przez sztukę ? muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej.
- Wychowanie przez sztukę ? dziecko widzem i aktorem.
10.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci:
- Nazywa swój kraj – Polska; wie, że jest Polakiem; rozpoznaje godło państwowe, opowiada, co ono przedstawia; opisuje flagę Polski; wie, że stolicą Polski jest Warszawa, śpiewa hymn państwowy.
- Wskazuje na mapie nazwy większych miast, rzeki, góry, morze; nazywa i wskazuje na mapie własną miejscowość i rzekę, nad którą leży.
- Ogląda wytwory sztuki ludowej wybranych regionów (strój ludowy), dostrzega walory artystyczne.
- Poznaje obraz graficzny małej i wielkiej litery drukowanej M,m; T,t, L.l podejmuje próbę pisania liter po śladzie.
- Ustala wynik dodawania i odejmowania, kierując się zasadą ?muszę je wszystkie policzyć?.
- Rozpoznaje cyfrę 3, podejmuje próbę jej pisania.
- Potrafi w parze lub samodzielnie wykonać grą ścigankę z zachowaniem zasad.
- Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych.
- W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
- Zna swoje prawa i obowiązki, rozumie potrzebę poszanowania odmienności i autonomii drugiego człowieka.
- Wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej ? instrumentalnej, wokalnej i ruchowej; w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
- Wie, jak należy się zachować na uroczystościach, na przedstawieniu, w planetarium, w kinie, w bibliotece.
- Odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami.
- Wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów, właściwie używa prostych narzędzi podczas majsterkowania.
- Uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w sali.
- Orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i w korzystaniu ze środków transportu.
- Rozwija swoje zainteresowania, poszerza ich krąg.
?Jestem Polakiem? (Justyna Tomańska)
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem.
Dziewczynką fajną i chłopakiem.
Kochamy Polskę z całych sił.
Chcemy byś również kochał ją i ty.
I ty
1. Ciuchcia na dworcu czeka.
Dziś wszystkie dzieci pojada nią by poznać kraj.
Ciuchcia pomknie daleko.
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas.
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem?.
2. Pierwsze jest Zakopane.
Miejsce wspaniałe,
gdzie góry i górale są.
Kraków to miasto stare
w nim piękny Wawel,
obok Wawelu mieszkał smok.
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem?
3. Teraz to już Warszawa.
To ważna sprawa,
bo tu stolica Polski jest.
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
i wiele innych, pięknych miejsc.
4. Toruń z daleka pachnie,
bo słodki zapach pierników kusi mocno nas.
Podróż skończymy w Gdańsku,
stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat.
Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem?
?Kim jesteś?? (Ewa Stadtmüller)
Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest ci bliskie?
– Znaki ojczyste:
ojczyste barwy
? biało ? czerwone,
ojczyste godło
– orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
mazurka dźwięki,
no i stolica
– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła,
Co sobie płynie,
raz po wyżynie,
raz po równinie
i mija miasta prześliczne takie?
Już wiesz, kim jesteś?
Jestem Polakiem.
Piosenka ? Gumi – Miś
Ja jestem Gumi miś -tak tak – twój Gumi miś
Najmilszy miś na świecie -wie to nawet Krzyś i Zdziś
Jestem taki gość, chociaż leniwy dość
Co kiedy gra muzyka zawsze tańczę – hop hop hop
O tak!
Gumi Gumi Gumi Gumi Gumi – miś
Gumi Gumi Gumi Gumi Gumi ? miś
Bai ding ba doli party
Bai ding ba doli party
Bai ding ba doli party party pop
Ba ba bi dubi dubi yum yum
Ba ba bi dubi dubi yum yum
Ba ba bi dubi dubi yum yum
Daj misiowi łapę!
? Prawa dzieci ?
My dzieci mamy, swoje prawa, – najważniejsze to zabawa.
Mamy prawo do miłości, do opieki, do czułości.
Mamy prawo pomarudzić, w złym humorze się obudzić,
Mamy prawo tańczyć, śpiewać, i za piłką szybko biegać.
Mamy prawo do pisania, do uczenia się czytania.
Mamy prawo do wyboru, przyjaciela czy ubioru.
Więc szanujcie nasze prawa, bo to bardzo ważna sprawa!
Inne ważne wydarzenia w grupie:
- Udział w spotkaniu z żołnierzami z Jednostki Wojskowej z Lidzbarka Warmińskiego.
- Udział w konkursie plastycznym pt.:Polska złota jesień z Misiem Uszatkiem organizowanym przez Przedszkole Miejskie nr 73 w Katowicach.
- Udział w konkursie plastycznym pt.: Jesienny las organizowany przez Przedszkole Publiczne z Wołczyna.
- Wycieczka autokarowa do Planetarium w Olsztynie.
- Spotkanie z utytułowanym kierowcą rajdowym M. Krupa.
- Wycieczka do CKB- oglądanie starego kina, zajęcia nt. misiów z bajek, wypożyczenie książek.
- Udział rodziców w zajęciu otwartym:Co robić, żeby nie nudzić się w długie jesienne wieczory?- rozwiązywanie problemów indywidualnie i zespołowo, tworzenie prostych gier ściganek wspólnie z dziećmi.
- Dzień Pluszowego Misia uroczystość przedszkolna.
Ar