Listopad
`1. Co to znaczy być Polakiem (31.10. 2016r.- 10.11.2016r.)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
3.Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
6.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7.Wychowanie przez sztukę? dziecko widzem i aktorem.
8.Wychowanie przez sztukę ? muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
10.Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
15.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci:
-dz. uczestniczy w organizacji przedsięwzięć pielęgnujących tradycje narodowe,
-dz. podaje nazwę ojczyzny ? Polska,
-dz. wskazuje symbole Polski: godło, flagę, hymn,
-dz. czyta globalnie wyrazy : flaga, godło, hymn,
-dz. wykonuje prace plastyczne, inspirując się wytworami sztuki narodowej,
-dz. wskazuje na mapie Polski i podaje nazwę swojego miasta i rzeki, nad którą leży, a także nazwy większych miast Polski i rzeki Wisły,
-dz. określa charakterystyczne cechy krajobrazu różnych regionów Polski (góry, niziny, wyżyny, pojezierza, wybrzeże),
-dz. wie, że stolicą Polski jest Warszawa,
-dz. poznaje obraz graficzny małej i wielkiej , pisanej i drukowanej litery m, M,
-dz. wymyśla tańce samodzielnie, w parach, w małych zespołach z wykorzystaniem rekwizytów- biało-czerwonych wstążek,
-dz. sprawnie liczy przedmioty, ustala, ile ich jest razem,
-dz. układa z kilku obrazków sensowną historyjkę, wskazując, co było przedtem i co może dalej się wydarzyć,
-dz. podaje, że Polska należy do Unii Europejskiej,
-dz. wskazuje na mapie niektóre kraje Unii Europejskiej,
-dz. sprawnie liczy przedmioty, ustala, ile ich jest razem,
-dz. posługuje się nazwami liczebników porządkowych,
-dz. posługuje się nazwami liczebników porządkowych,
-dz. kulturalnie zachowuje się podczas spotkania z żołnierzami,
-dz. orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby- żołnierzy.
Piosenka do nauki – ? Jesteśmy Polką i Polakiem?
Ref. Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
1.Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas.
Ref. Jesteśmy Polką i Polakiem?..
2.Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok.
Ref. Jesteśmy Polką i Polakiem?..
3.Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa.
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc
Ref. Jesteśmy Polką i Polakiem?..
4.Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat.
Ref. Jesteśmy Polką i Polakiem??
Wiersz do nauki – ? Kim jesteś??E. Stadtmuller
Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest Ci bliskie?
– Znaki ojczyste:
Ojczyste barwy
-biało-czerwone,
Ojczyste godło
-orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
No i stolica
– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła?
Co sobie płynie,
Raz po wyżynie,
Raz po równinie,
I mija miasta
Prześliczne takie?
Już wiesz , kim jesteś?
Jestem Polakiem.
Inne ważne wydarzenia w grupie:
1.? Ku czci poległym żołnierzom? ? wycieczka na cmentarz komunalny w Dobrym Mieście. Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej: Grobu Nieznanego Żołnierza, Trzech Krzyży Katyńskich. Zapalanie zniczy.
2.? Nasi dzielni żołnierze?- spotkanie z żołnierzami z jednostki w Lidzbarku Warmińskim z okazji Święta Niepodległości – 11 listopada.
3.Udział dzieci z grupy ? Pracowitych Pszczółek? w uroczystości Święta Niepodległości – 11 listopada w Szkole Podstawowej Nr 2 w Dobrym Mieście.