Listopad
Tematy kompleksowe:
- Urządzenia elektryczne (31.10.- 4.11.2016r.)
- Polska moja Ojczyzna (7.11.- 10.11.2016r.)
- Jesienna szaruga (14.11. – 25.11.2016r.)
- Gdy zamknę oczy bajka się toczy (28.11.- 9.12.2016r.
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
6.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
15.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
11.Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
14.Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci: (cele szczegółowe)
-dz. pozna zastosowanie wybranych urządzeń elektrycznych w gospodarstwie domowym
-dz. nabędzie świadomość zakazu korzystania z urządzeń elektrycznych bez obecności dorosłych
-dz. wie, że nie należy zbliżać się do gorących przedmiotów, np.: żelazka, piekarnika, czajnika?
-dz. wie, jak należy zachować się w sytuacji zagrożenia- wzywa na pomoc osobę dorosłą, ucieka z miejsca zagrożenia)
– dz. słucha krótkich opowiadań i wierszy o treści bliskiej dzieciom
?dz. uważnie sucha opowiadań i wierszy przedstawianych przez nauczyciela
-dz. pozna ?barwy ojczyste?: biały i czerwony
-dz. utrwali wizerunek polskich symboli narodowych
-dz. powie, z jakich figur geometrycznych można zrobić ?flagę?- prostokąty
-dz. dowie się, że hymnem Polski jest ?Mazurek Dąbrowskiego?- to pieśń wszystkich polaków, dowie się w jakich sytuacjach można go usłyszeć,
-dz. wysłucha hymnu narodowego- zachowa w tym czasie właściwą postawę: ?na baczność? – w ten sposób okazujemy szacunek Polsce- naszej Ojczyźnie
-dz. wsłucha się w piękno języka literackiego ? poezji, -dz. spróbuje opowiedzieć historie miasta
-dz. wie, że stolicą Polski jest Warszawa
-dz. pozna zawód żołnierza, jego mundur, sprzęt, którym się posługuje
-dz. rozumie, na czym polega odpowiedzialna praca żołnierza
-dz. rozumie symbole graficzne – znaki synoptyczne
-dz. podejmie próbę odczytania prognozy pogody
-dz. pozna właściwości wody
-dz. obserwuje zachowanie się poszczególnych przedmiotów w wodzie
– dz. określa, które przedmioty pływają, a które toną w wodzie
-dz. rozumie, że ciężkie przedmioty toną w wodzie, a lekkie unoszą się na powierzchni
-dz. obserwuje z uwagą prowadzone doświadczenia ukazujące właściwości różnych ciał
-dz. wie, jak wygląda kropla deszczu
-dz. wysłucha opowiadania nt. historii Święta Pluszowego Misia (25.11)
-rozwijanie zainteresowania baśniami
-dz. pozna zwyczaje związane z mikołajkami /pisanie listu do Św. Mikołaja, krainę Mikołaja ? Laponię/
-dz. złoży Mikołajowi imieninowe życzenia w formie piosenek i wierszy
-dz. zna zasady zachowania się wobec osoby obcej: nie otwierać drzwi mieszkania, gdy jest samo w domu.
-dz. potrafi ocenić postawę bohaterów literackich, odróżnia dobro od zła
-dz. rozumie konieczność bycia nieufnym w stosunku do osób obcych
-dz. potrafi odegrać role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem
-dz. interesuje się książkami
Wiersze i piosenki do nauki:
?Dola parasola” – wiersz
Stał parasol koło ściany,
Przekrzywiony, zapłakany,
Chlip, chlip, chlip
Nos drewniany wygiął w rurkę,
A łzy w koło ciekną ciurkiem,
Kap, kap, Kap.
Dzisiaj słota, kapuśniaczek,
Nie dziwota, że popłaczę
Nosa wytrzeć też nie mogę,
Muszę płakać na podłogę.
Kap, kap, Kap.
?Pan Listopad? ?piosenka
Pan Listopad gra na basie:
dylu, dylu, bum!
Na jesiennym graniu zna się ,
trawką dotknął strun.
Ref. Wesoło gra muzyka!
Pada deszcz.
Świerszcz za kominem cyka,
Tańcz, gdy chcesz!
Pan Listopad gra na bębnie:
bara, bara, bum!
Z deszczem puka równo pięknie
koncert daje nam.
Ref. Wesoło gra muzyka…
Pan Listopad gra na flecie:
fiju, fiju, fju!
Z liści złotych ma berecik,
a kubraczek z nut.
Ref.Wesoło gra muzyka…
?Wielka wyprawa? – piosenka
Malowany wózek, para siwych koni
Pojadę daleko, nikt mnie nie dogoni
Pojadę daleko, po ubitej dróżce
Tam gdzie stoi mała chatka na koguciej nóżce
Stanę przed tą chatką, będę z bicza trzaskał
„Wyjdźże Babo Jago, Wyjdźże jeśli łaska!”
Wyszła Baba Jaga, stara, całkiem siwa
I spytała grubym głosem: „Kto mnie tutaj wzywa?”
„To ja Babo Jago chciałem Ciebie prosić
Żebyś nie więziła Jasia i Małgosi
Bo jak nie, to powiem rzecz Ci nieprzyjemną
Będziesz miała Babo Jago do czynienia ze mną!”
„Strzeż się czarownico!” – krzyknę wniebogłosy,
Że aż Babie Jadze staną dęba włosy.
I koniki pognam, „Hop! hop!” krzyknę na nie
I pójdę do swojej mamy na drugie śniadanie.
Inne ważne wydarzenia w grupie:
- ?Gość w przedszkolu? ? spotkanie z Żołnierzami
- ?Święto Pluszowego Misia?- uroczystość grup młodszych
- ?Gość w przedszkolu? ? spotkanie z Mikołajem
- Wycieczka do kina na bajkę pt. ?Szalone święta?
- ?Czy znamy bajki??- zajęcia otwarte