Listopad
- Jestem Polakiem- małą dziewczynką i chłopakiem (21.10.- 11.11.2016 r.)
- O zdrowie dbamy i ciepło się ubieramy (14.11. ? 25.11.2016 r.)
- Pan listonosz listy nosi (28.11.- 2.12.2016 r.)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego:
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie przez sztukę ? dziecko widzem i aktorem.
11.Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci: (cele szczegółowe)
– dz. nazywa nasz kraj: Polska
– dz. ogląda godło państwowe w sali przedszkolnej, opowiada, co ono przedstawia
– dz. słucha legend związanych z naszą ojczyzną
– dz. rozpoznaje symbole narodowe – flagę
– dz. potrafi wykonać flagę według wzoru
– dz. słucha hymnu Polski
– dz. śpiewa hymn z całą grupą przyjmując właściwą postawę,
– dz. rozpoznaje po stroju osoby pełniące ważne funkcje, np. żołnierza
– dz. wie, na czym polega praca żołnierza
– dz. wyjaśnia znaczenie spożywania produktów mlecznych, warzyw i owoców
– dz. zaczyna się orientować w zasadach zdrowego żywienia
– dz. podejmuje próby mierzenia długości krokami, stopa za stopą
– dz. porównuje obiekty pod względem długości
– dz. rozumie konieczność przebywania na powietrzu w różnych warunkach pogodowych (hartowanie organizmu)
– dz. potrafi wskazać i nazwać ubranie stosowne do pogody, np. czapka, szalik, rękawiczki,
ciepła kurtka, spodnie, sweter i ciepłe buty, kiedy jest mróz
– dz. samodzielnie ubiera się i rozbiera
– dz. tworzy zbiory przedmiotów
– dz. bierze udział w uroczystościach przedszkolnych
– dz. uczestniczy w spotkaniach z ludźmi różnych zawodów
– dz. zna nazwę miejscowości, w której mieszka
– dz. zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. listonosz
– dz. aktywnie uczestniczy w uroczystościach związanych z obrzędami ludowymi np. Andrzejki
– dz. poznaje miejsce użyteczności publicznej- pocztę
– dz. dostrzega konieczność zachowania ostrożności wobec nieznanych osób
– dz. działa na zbiorach w sytuacjach zadaniowych
– dz. stosuje liczebniki główne i porządkowe
Wiersze i piosenki do nauki:
WIERSZE
POWIEWA FLAGA
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień ? to miłość, biel ? serca czyste.
Piękne są nasze barwy ojczyste.
Autor: Cz. Janczarski
NAPRAWIAMY MISIA
Kto misiowi
urwał ucho?
No, kto? ? pytam.
Cicho, głucho…
Nikt się jakoś
Nie przyznaje.
Może jechał
miś tramwajem?
Może upadł,
biegnąc z górki?
Może go
dziobały kurki?
Może Azor
go tarmosił, urwał ucho,
Nie przeprosił?
Igła, nitka,
Rączek para.
Naprawimy
Szkodę zaraz!
O już sterczą uszka oba.
Teraz nam się miś podoba
Autor: Cz. Janczarski
PIOSENKI
ZJADAJ MIÓD
I . Na katarek i na chrypkę,
kaszel, dreszcze oraz grypkę.
Ref.:
Zjadaj miód, słodki miód.
Pszczoły dadzą miodu w bród. bis
- Łyżka miodu, szklanka mleka.
Katar z kaszlem niech ucieka.
Ref.:
Zjadaj miód, słodki miód?
III. Chcesz być zdrowy, tak jak misie,
chlebek z miodem jedz od dzisiaj.
Ref.:
Zjadaj miód, słodki miód?
LISTONOSZ
Przez ulice długie od samego rana,
idzie pan listonosz torbę ma wypchaną.
Czy pogoda, czy dzień mglisty, pan listonosz nosi listy./x2
Stuku, puku ? proszę wpuśćcie listonosza. /x2
Pan listonosz listy niesie, nie pomyli się w adresie. /x2
Inne ważne wydarzenia w grupie:
1.Spotkanie w przedszkolu z żołnierzami z jednostki wojskowej w Lidzbarku Warmińskim
2.Spotkanie z kierowcą rajdowym Marcinem Kurpem- mieszkańcem Dobrego Miasta.
3.Dzieci świętowały ?Dzień Pluszowego Misia?, w którym były zabawy i tańce z misiami.
4.Uroczystość grupowa – ?Andrzejkowe wróżby?, podczas której dzieci z pomocą pań wróżyły z wosku.
5.Wycieczka do pobliskiego punktu pocztowego przy ul. Grudziądzkiej.