Kształcenie na odległość-tydzień trzeci/14-17.04.2020
Grupa I/ 3-latki
Serdecznie witamy was oraz waszych rodziców po świętach Wielkiej Nocy. Mamy nadzieję, że mimo tej trudnej sytuacji miło spędziliście czas ze swoimi bliskimi. Przesyłamy kolejne materiały do wspólnej nauki i zabawy. Temat kompleksowy: ?Zwierzęta z wiejskiego podwórka?
Wtorek
1. Gdzie jesteśmy?- zagadka słuchowa
Rodzic prosi dziecko, by zamknęło oczy, wsłuchało się w dźwięki, które za chwilę usłyszy i spróbowało sobie wyobrazić, gdzie się znajduje. Następnie rodzic odtwarza odgłosy z wiejskiego podwórka i po ok. 2-3 minutach wyłącza je i pyta dziecko co słyszało, co wyobrażało sobie i jak myśli gdzie się przenieśliśmy?
Link do odgłosów z wiejskiego podwórka:
https://www.youtube.com/watch?v=yLiRpy71W50
Drogi Rodzicu! Obejrzyjcie z dzieckiem ilustrację przedstawiającą wiejskie podwórko. Opiszcie jakie zwierzątka się na nim znajdują.
2. Kaczuszki- zabawa ruchowa.
Na pewno rodzice wiedzą, jak wygląda ?kaczy chód?. Rodzic będzie teraz mamą kaczką (lub tatuś- kaczorem) i kaczym chodem będzie poruszać po całym domku, a dziecko za nią\nim. Rodzic będzie przyspieszać, zwalniać, może wejdzie nawet pod stół. Nie zgub się kaczuszko! Rób dokładnie to, co mama\tata i chodź za rodzicem krok w krok. Dobrej zabawy!
Link do piosenki:
3. Jakie odgłosy wydają zwierzątka?- zabawa rozwijająca inwencję słowną
Siedzimy z dzieckiem na podłodze, rodzic rzuca kostką, na której są wiejskie zwierzątka. Po wypadnięciu odpowiedniego zwierzątka dziecko podaje nazwę i naśladują jego głos, może również poruszać się jak dane zwierzątko. W kolejnej rundzie to dziecko rzuca kostką a rodzic zgaduje. Kostkę możemy wykonać samodzielnie. Po wydrukowaniu składamy i sklejamy kostkę. Dziecku na pewno spodoba się ta zabawa.
Środa
1. Słuchanie wiersza ?W gospodarstwie? T. M. Massalskiej.
„W gospodarstwie”
Pieje kogut już od świtu;
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Rozmowa na temat wiersza, pytania:
– jakie zwierzęta występowały w wierszu?
– jaki głos wydaje kogut, jaki kura, a jaki kaczka?
– gdzie możemy spotkać te zwierzęta?
2. Pieski- zabawa paluszkowa
Wszystkie pieski spały
(zaciskamy piąstkę)
Pierwszy obudził się ten mały
(otwieramy mały paluszek)
Mały obudził średniego, który spał obok niego
(otwieramy drugi paluszek).
Gdy średni już nie spał, to duży też przestał
(otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły
(otwieramy czwarty paluszek).
Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały
(otwieramy kciuk i machamy całą dłonią)
3. Sprytny kotek- zabawa ruchowa:
Pomoce: długi szalik albo sznurek, dwa krzesła.
Rodzic przywiązuje długi szalik lub sznurek do dwóch krzeseł, a zadaniem dziecka będzie przejście pod nim tak, aby go nie dotknąć. Jeśli dziecko będzie mieć ochotę można przywiązywać go coraz niżej i niżej. Będzie to świetna zabawa i …gimnastyka!
(źródło: www.pedagogpisze.pl)
Czwartek
1. Zagadki z wiejskiego podwórka- zagadki słowne
Chodzi po podwórku, Woła: ?Kukuryku?, On i jego przyjaciele, Mieszkają w kurniku.
(kogut)
Bawię się w błocie, Krzyczę: ?Kwiku, kwiku?. Mieszkam w chlewiku ….
(świnia)
Często wołam: me, me, me. Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)
Ciężko pracuję na wsi cały dzień. Odpoczywam w stajni i nie jestem leń.
(koń)
Gdaczę sobie: ko, ko, ko, Na śniadanie dam ci jajko.
(kura)
Nad rzeczułką wartką, kto to drepce z dziatwą? Żółte nóżki ma. Gę, gę, gę, gę, ga! …
(gęś)
Tak cichutko chodzi, że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo boją się go myszy. …
(kot)
Mucząc woła gospodynię Bo to zwierzę z tego słynie, Że gdy muczy to oznacza –
Gospodynię czeka praca. Mleko wnet do wiadra leci, By je piły wszystkie dzieci,
Żeby każdy z Was był zdrowy A to mleko dają …
(krowy)
Szybko biega, rży i parska. Na śniadanie – owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi. Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń, bo to jest po prostu …
(koń)
2. Świnka z papierowego talerzyka- praca plastyczna
Pomoce: papierowy talerzyk, klej, kolorowy papier lub bibuła
Sposób wykonania pracy: tniemy kolorowy papier lub bibułę na małe kawałki, dziecko może również porwać paluszkami. Talerzyk smarujemy klejem i wyklejamy ścinkami papieru lub bibuły. Doklejamy uszy, oczy i nos ( tu potrzebna jest pomoc rodzica). Jeżeli nie mamy talerzyka możemy wyciąć koło z brystolu lub zwyklej kartki. Jeżeli tylko dziecko ma ochotę możemy w taki sam sposób przygotować inne zwierzątka z gospodarstwa domowego. Miłej zabawy
(źródło: www.pedagogpisze.pl)
Piątek
1. Karmimy zwierzątka- zabawa sensoryczna
Sposób wykonania zabawy: przygotowujemy kilka naczynek (mogą to być plastikowe kubeczki, miseczki itp.), dodatkowo ziarna ( ryż, kasze gryczaną jęczmienną lub inne rodzaje ziaren). Wsypujemy ziarna do 3 naczynek, obok stawiamy 3 puste i do nich przesypujemy ziarenka ( łyżką stołowa, łyżeczka, palcami itp.). Każde naczynko to jedzonko dla innego zwierzątka np. kurki, kaczki, konika.
(źródło: www.kreatywnewrota.pl.)
2. Jakie produkty dają nam zwierzęta?- zabawa dydaktyczna.
Rodzic zadaje dziecku pytanie: ?Czy wiesz jakie produkty dają nam zwierzęta??. Zadaniem dziecka jest znalezienie ich w lodówce i nazwanie.
Dla chętnych
film edukacyjny: „Skąd się bierze mleko” (link poniżej):
Jeżeli czas na to pozwoli można przygotować z dzieckiem smakowe twarożki na słono np. z pomidorami, szczypiorkiem, rzodkiewką i na słodko np. z truskawkami, malinami, brzoskwiniami, lub owocowe jogurty, mieszając jogurt naturalny z bananami, malinami, truskawkami itp. Powstałe twarożki mogą posłużyć do posmarowania chleba na śniadanie a jogurty na podwieczorek.
3. Na wiejskim podwórku – bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz
Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem?
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą ? świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko?ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń?
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek?
Słowo do Rodziców
Po odczytaniu bajki warto przeprowadzić z dzieckiem krótką rozmowę sprawdzającą zrozumienie jej treści. Pomocne mogą okazać się pytania typu: Jak zachowywały się zwierzęta na początku bajki? Co sprawiło, że zachowanie zwierząt się zmieniło? Jakie było zachowanie zwierząt, gdy do wioski wkradła się złość? Które zachowanie podobało Ci się bardziej i dlaczego? Co pomogło zwierzętom się zmienić?
Pozdrawiamy i życzymy dużo zdrówka
Wychowawczynie Aneta Grochowska i Joanna Ulewicz
Grupa II/ 3-latki
Kochane MUCHOMORKI, witamy Was i pozdrawiamy gorąco .W tym tygodniu gdybyście były w przedszkolu, poznałybyście mieszkańców wiejskiej zagrody. Proponujemy Wam zabawy i zadania związane z tym tematem kompleksowym do wykonania w domu z pomocą rodziców- temat kompleksowy nosi nazwę: „Zwierzęta na wsi”
WTOREK
1. Na powitanie zabawa ze śpiewem -Marsz
Rodzic z dzieckiem maszeruje po obwodzie dywanu i śpiewa piosenkę /recytuje/. W czasie odpoczynku liczymy do 5.
Marsz, marsz maszeruję w koło
Marsz, marsz bardzo mi wesoło
Marsz, marsz nogi mnie słuchają
Nagle ! stop ! odpoczywają.
Liczymy do pięciu: jeden, dwa, trzy cztery, pięć (dziecko liczy na palcach)
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi…. ( możemy kilka razy powtórzyć )
2. Jedziemy na wieś – zabawa ruchowa.
Rodzic recytuje kilka razy rymowankę:
Jedzie rowerek na spacerek, na słoneczko, na wiaterek? ? w różnym tempie. Dziecko biega lekkim truchtem zgodnie z tempem recytacji. Na hasło: Łańcuch pękł! dziecko zatrzymuje się, kuca i wykonuje nadgarstkiem ręki wiodącej ruch wkręcania śrubki. Gdy rodzic rozpocznie recytację, ponownie – dziecko zaczyna biegać.
3. Zwierzęta wiejskie – zabawa słuchowa
https://view.genial.ly/5e92c42cfba9d40d9e55ae25
4. Czy krowy są potrzebne? – rozmowa z dziećmi na podstawie wiedzy dzieci.
Obrazki przedstawiające produkty mleczne (zamiast obrazków proponujemy produkty spożywcze, które posiadają Państwo w domu), np. sery biały i żółty, jogurt, masło, śmietanę, lody) oraz kilka innych, np. owoce, warzywa, pieczywo.
Dzieci mają za zadanie wybrać te, które powstają z mleka i nazwać je. Następnie odpowiadają na pytanie: Dlaczego należy pić mleko i jeść produkty mleczne?
5. Krowa MUĆKA – praca plastyczna /orgiami/
Ćwiczenie motoryki małej: składanie kół na pół, przyklejanie do kartki, doklejanie oczu i dorysowywanie flamastrem ogona krowy).
https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/zwierzeta/
6. Mali kucharze- samodzielna działalność dzieci.
Do zajęcia przygotowujemy jogurt naturalny i owoce, które dziecko lubi. Dzieci widelcami rozdrabniają owoce i dodają je do jogurtu. Na koniec dziecko wspólnie z rodzicem, blenderem rozdrabnia powstałą mieszankę. Przed nami najprzyjemniejsza część – degustacja koktajlu. Smacznego!
ŚRODA
1. Co słychać na wsi? – film edukacyjny /Domowe przedszkole /
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
2. Co robi rolnik? – rozmowa rodzica z dzieckiem na podstawie wiersza pt. Rolnik (Zbigniew Dmitroca)
Rolnik rano rusza w pole,
orać pługiem czarną rolę.
Sieje zboże i buraki,
z których później są przysmaki.
Dziecko słucha, a następnie odpowiada na pytania:
- Dokąd rusza rano rolnik?
- Co robi rolnik w polu?
- Po co rolnik sieje zboże?
- Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków?
- Zabawy zwierząt – zabawa ruchowa z elementem liczenia.
Dziecko porusza się po pokoju w rytmie dowolnej muzyki. Na przerwę dziecko zatrzymuje się, rodzic mówi, co robi określone zwierzę i ile razy np. koza skacze tyle razy (trzy klaśnięcia), a dziecko tyle samo razy podskakuje w górę; krowa kiwa głową tyle razy (pięć dźwięków) itd.
3. Rolnik w polu – masażyk.
Rolnik rano rusza w pole (dziecko siedzi za rodzicem i kroczy palcami po jego plecach z dołu do góry).
Orać pługiem czarną rolę (rysuje linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu).
Sieje zboże i buraki, (stuka palcami po całych plecach)
Z których później są przysmaki. (lekko pukają dłońmi w plecy rodzica).
4. Sokoli wzrok – ćwiczenie spostrzegawczości
Zadaniem dziecka jest odnalezienie cienia należącego do poszczególnych zwierząt (karta pracy w materiale przesłanym mailowo, ćwiczenie dla chętnych)
CZWARTEK
1. W zagrodzie Małgosi (E. Michałowska) ?bajka ortofoniczna
Dziecko naśladuje głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic przerywa recytację:
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
Aż Małgosia jeść im da.
Następnie dziecko odpowiada na pytania dotyczące czynności wykonywanych przez zwierzęta:
- Co robi piesek? Dziecko odpowiada: Szczeka;
- Co robi kot? Miauczy;
- Co robi kura? Gdacze;
- Co robi kaczka? Kwacze.
2. Konie skaczą przez przeszkody- zabawa ruchowa z elementem skoku.
Rozkładamy na dywanie dowolne przedmioty jedno za drugim tak, by utworzyły linię falistą. Dziecko ustawia się przed pierwszą przeszkodą i pokonuje cały tor, skacząc obunóż.
3. Pan McDonald farmę miał – osłuchanie z melodią i tekstem piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=11UN4WRdamA
4. Co tak smakuje? – zabawa sensoryczna.
Pomoce: kubeczki, słomki, cytryna, cukier, sól
Rodzic przygotuje słomkę do napojów dla dziecka i w pojemnikach: sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Dziecko nie wie co znajduje się w pojemnikach. Rodzic zachęca dziecko, by kolejno próbowało płynów (zwraca uwagę, by nabierało małą ilość). Następnie dziecko ocenia smak i wymienia ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą mu się z tym właśnie smakiem.
5. Trening samodzielności – rozwijanie samodzielności u dzieci, ćwiczenie, doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się i rozbierania.
– Zabawy związane z ubieraniem się, naśladowanie czynności nakładania poszczególnych elementów odzieży, ubieranie i rozbieranie lalek, misiów .
– Nauka rozpinania oraz zapinania guzików, rzepów.
– Ćwiczenia w zakładaniu butów na właściwą nogę.
PIĄTEK
1. Co słychać na podwórku? – rozwiązywanie zagadek /Zbigniew Dmitroca/
Czasami jest szara,
lecz najczęściej biała. Nie każdy by odgadł, gdyby nie gęgała. (gęś) |
Uwielbia się kąpać,
krótkie nóżki ma, na pewno odgadniesz, gdy powiesz: – Kwa, kwa? (kaczka) |
Nigdy się nie czesze,
choć ma piękny grzebień. Rano głośno pieje, w dzień z kurami grzebie. (kogut) |
Kiedy się w oborze,
Do syta nie naje, Wtedy głośno ryczy i mleka nie daje. (krowa) |
Zachęca i prosi-
Chociaż dużo gdacze Złotych jaj nie znosi. (kura)
|
Nie darmo ją człowiek
Z jej runa powstają Sweterki wełniane, a swojego męża nazywa baranem. (owca) |
2. W kurniku – zabawa paluszkowa
Wstało słonko na podwórku
Zataczanie dłonią łuku w powietrzu od prawej do lewej strony
kogut zapiał: kukuryku!
Złączenie i energiczne wyprostowanie opuszków palców
Wyszły kury długim sznurkiem,
Naśladowanie palcem wskazującym i środkowym chodzenia po przedramieniu
dziobią ziarna przy kurniku.
Delikatne uderzanie opuszkami wszystkich palców jednej dłoni o wewnętrzną stronę drugiej dłoni
Pierwsza macha skrzydełkami,
Wyciągnięcie kciuka z zamkniętej dłoni i odliczanie?
druga patrzy dookoła, dołączenie palca wskazującego
trzecia skrobie pazurkami, dołączenie palca środkowego
czwarta głośno ko ? ko! woła. dołączenie palca serdecznego
A gdzie piąta? Jest w kurniku! dołączenie palca małego
Jajek znosi tam bez liku.
Energiczne przekładanie zaciśniętych dłoni jedna nad drugą
3. Zabawy ruchowe kształtujące właściwą postawę ciała /z butelką plastikową/
- Marsz dookoła dywanu, wznosimy oburącz butelkę nad głowę, wspięcie na palce, opust
- W staniu- podrzucanie w górę butelki jedną ręką i łapanie drugą, oburącz
- Przekładanie butelki z tłu za plecami do przodu. Ramiona proste, nogi w lekkim rozkroku.
- W parze z rodzicem- w niewielkiej odległości rzuty i łapanie butelki.
- Siad rozkroczny- plecy proste- turlanie butelki.
- Leżenie przodem do rodzica- turlanie butelki. Głowa uniesiona wysoko.
- Kulawy lisek: Dziecko czworakuje po dywanie. Jedna noga uniesiona, butelka pod zgiętym kolanem. Zmiana nogi (staramy się, aby ćwiczenie trwało tyle samo dla nogi lewej i prawej).
- W staniu- nogi w rozkroku, butelka w lewej ręce, krążenia ramion do tyłu. Plecy i ramiona wyprostowane. Zmiana ręki.
- Butelka poziomo na podłodze, przeskakiwanie obunóż, na jednej nodze, bokiem. Skaczemy na palcach.
- Siad płaski, podpieramy się rękoma do tyłu, bez butów, turlanie butelki prawą i lewą stopą.
- Ta sama pozycja wyjściowa, butelka pomiędzy stopami, nogi proste w kolanach, unosimy butelkę jak najwyżej do góry, wytrzymujemy chwilę i opuszczamy.
4. Bajka dla dzieci o zwierzętach w gospodarstwie
https://www.youtube.com/watch?v=hyPhZrWjbGA
5. Zwierzęta na wsi – praca plastyczna
/proszę, aby dziecko wybrało jedną z poniższych propozycji i wykonało pracę wg własnego pomysłu: malowanie farbami, rysowanie, wyklejanie, wydzieranie?/
MIŁEJ ZABAWY!
Agnieszka Porębska i Wioletta Ziętek
Grupa III/4-latki
Witamy Państwa w kolejnym tygodniu. Chciałybyśmy przybliżyć dzieciom tematykę dotyczącą pór dnia i nocy.
Poniedziałek
1. Wiersz do wysłuchania i rozmowy
Dzień i noc- D. Gellner
Dzień to godzin ilość spora ?
trwa od rana do wieczora.
Od wieczora zaś do rana
rządzi noc ? w sto gwiazd ubrana.
Rano wszyscy wstają z łóżek,
lewą albo prawą nogą,
choć niektóre straszne śpiochy
do południa wstać nie mogą!
Rano jemy co? Śniadanie!
A w południe co? Obiadek!
Dwa obiadki je łakomczuch,
pół obiadku kto? Niejadek!
Po południu ? podwieczorek
można zjeść, lecz niekoniecznie,
a wieczorem co? Kolację!
I czas iść do łóżka grzecznie.
W nocy jeść już nie należy.
W nocy raczej spać wypada.
Nikt nie skacze, każdy leży,
a noc wkoło sny rozkłada.
Gdy po nocy świt zaświta,
słońce wzejdzie i dzień wstanie,
znowu z łóżek wyskoczymy
i będziemy jeść śniadanie.
Przykładowe pytania do wiersza:
Jak nazywa się posiłek, który jemy rano?
Jak nazywa się posiłek, który jemy wieczorem?
Czego nie robimy w nocy?
Co się dzieje gdy skończy się noc?
2. Karta Pracy ( w materiałach wysłanych dla rodziców)
Oglądanie obrazków przedstawiających scenki z dnia codziennego ? część z nich jest w scenerii nocnej, a część ? w dziennej. Dzieci omawiają obrazki, opisując różnice i podobieństwa, a następnie przyporządkowują sylwety dnia lub nocy do odpowiednich obrazków. Obrazki należy porozcinać, wymieszać ze sobą, ułożyć dwa główne – symbolizujące noc i dzień. Prosimy dziecko by przyporządkowało odpowiednio czynności, sytuacje do tych, które mają miejsce w nocy, bądź w dzień.
3. Zabawa kotów piłkami – dziecko w pozycji na czworakach toczy piłkę głową po podłodze. Co kilka kroków kładzie się na plecach, rękoma i nogami turla piłeczkę, bawi się nią.
Wtorek
1. Słoneczko – kołysanka dla dzieci.
Słoneczko już, gasi złoty blask /dzieci wykonują ruchy i gesty do tekstu np. wykonują krążenia ramionami, robią przysiad do snu itp.
Za chwilę niebo błyśnie czarem gwiazd
Dobranoc już! /stoją w małym rozkroku i lekko się kołyszą lulając przytulankę, lalkę, ulubioną zabawkę.
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=7HH9xZsKvtY
Pytamy dziecko czy piosenka była szybka czy wolna? Smutna czy wesoła? Dostrzegamy powtarzające się sekwencje (motywy) w treści piosenki. Tekst śpiewanej piosenki wyrażamy ruchem i gestem, pozwólmy dziecku na swobodną ekspresję ruchową do piosenki.
2. Filmy edukacyjne dla dzieci – Dzień, noc i pory roku, Barney i przyjaciele: Dzień i noc.
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
https://www.youtube.com/watch?v=TwiIDRA1g_I
Środa
1. Oglądanie reprodukcji obrazu Astronom Jana Vermeera van Delft Astronom – Rozmowa z dziećmi na temat obrazu.
Prezentacja globusa (modelu kuli ziemskiej) globusa astralnego i lunety. Dzieci zapoznają się z budową i przeznaczeniem tych urządzeń.
https://drive.google.com/open?id=1uZE0SL2Y_5U-OmuZ0Yog0FZKyKZHIlqs
2. Mapa nieba nocą- Zabawa dydaktyczna Wyjaśnienie dziecku terminu gwiazdozbiór. Dziecko będzie miało możliwość zobaczenia konstelacji gwiezdnych na mapie nocnego nieba. Pozna gwiazdozbiory: Gwiazda Polarna i Wielki Wóz. Dziecko będzie miało również możliwość stworzenia swojego własnego skrawka nieba. Zapraszamy do prezentacji, która ułatwi Wam drodzy rodzice to zadanie. Wszystko jest wyjaśnione, wystarczą dobre chęci.
link do prezentacji
Czwartek
1.Praca plastyczna
Dzisiaj możecie wspólnie wykonać pracę plastyczną, wykorzystajcie papierowe talerzyki, jeżeli nie macie wytnijcie z białego papieru koło wielkości małego talerza, papier koloru żółtego lub żółtą plastelinę, farbę lub kredki/pastele w kolorze granatowym, klej i nożyczki. Zróbcie pracę plastyczną przedstawiającą dzień i noc. Poniżej link do przykładowej pracy plastycznej, można się nią zasugerować, lecz można zdać się na własną inwencję twórczą. Wspierajcie dzieci w dążeniu do samodzielności. Niech same na miarę swoich możliwości przygotują sobie stanowisko pracy, niech samodzielnie posprzątają po skończonej pracy.
https://pracaplastyczna.pl/index.php/kosmos/1084-dzien-i-noc
http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/02/dzien-i-noc-praca-plastyczna.html
2. Zagadki
Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące,
a w kieszeniach sny ukrywa ? zniknie, zanim wstanie słońce. (noc)
Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)
3. Zrób to co ja- Dzieci odtwarzają proste pozycje, naśladując ruchy demonstrowane przez rodzica, np. podnoszę lewą rękę, zginam prawą nogę, pochylam się do przodu, staję tyłem itd. Wyrabianie i utrwalanie autoorientacji.
Piątek
1. Zabawa paluszkowa
Barańska, pt ,,Idą dzieci do łóżeczka??.
Nagranie i opis zabawy paluszkowej przedstawia link poniżej
https://www.youtube.com/watch?v=AGFCSZASGx8
tekst do zabawy
Idą dzieci do łóżeczka , bo w nim miękka poduszeczka .
Pierwsze dziecko śpi,
drugie dziecko śpi,
trzecie dziecko śpi,
czwarte dziecko śpi,
piąte dziecko śpi.
Zaśnij już i ty.
2.Dzień i noc – zabawa ruchowa. Dziecko chodzi swobodnie po pokoju w rytmie dowolnej muzyki. Na hasło wypowiedziane przez rodzica: dzień ? dziecko zaczyna podskakiwać z nogi na nogę. Na hasło noc- kuca naśladując zasypianie.
3. Turniej sylab – zabawa dydaktyczna połączona z ruchem- rodzic rzuca piłkę w kierunku dziecka z poleceniem dokończenia wyrazu zaczynającego się na określoną sylabę.
Wyrazy mogą dotyczyć aktualnie omawianych treści, np. słoń-ce, ra-no,noc-ka, so-wa itp. Dziecko chwyta piłkę i wykonuje polecenie. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i reakcji słownej, ćwiczenie słuchu fonematycznego polegającego na dzieleniu wyrazu na sylaby.
Grupa IV/ 4-latki
Witajcie kochane Krasnale w tym tygodniu proponuję temat kompleksowy: Dzień i noc. Posłuchajcie propozycji na kolejny nasz tydzień. Życzę miłej i owocnej pracy.
Wtorek rozpoczynamy od zabawy
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa z rodzicem o charakterze ożywiającym. Dziecko i rodzic poruszają się swobodnie po pokoju. Na sygnał rodzica i podane hasła przyjmuje odpowiednią pozycję, np.: Połóż się na brzuchu! Stań na jednej nodze! Stań przy ścianie! Ukucnij! I później zmiana, dziecko podaje hasła .
2. Słuchaj uważnie – rozwiązanie zagadek słownych czytanych przez rodziców.
Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. Co to może być???????? (Dzień)
Żółte i gorące, na błękitnym niebie. Ogrzewa Ziemię, zwierzęta i ciebie. Co to może być???????? (Słońce)
Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą. Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Co to może być???????? (Księżyc)
Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące,
a w kieszeniach sny ukrywa ? zniknie, zanim wstanie słońce. Co to może być???????? (Noc)
3. Dzień i noc – słuchanie wiersza
Dzień to godzin ilość spora ?trwa od rana do wieczora.
Od wieczora zaś do rana rządzi noc ? w sto gwiazd ubrana.
Rano wszyscy wstają z łóżek, lewą albo prawą nogą,
choć niektóre straszne śpiochy do południa wstać nie mogą!
Rano jemy co? Śniadanie! A w południe co? Obiadek!
Dwa obiadki je łakomczuch, pół obiadku kto? Niejadek!
Po południu ? podwieczorek można zjeść, lecz niekoniecznie,
a wieczorem co? Kolację! I czas iść do łóżka grzecznie.
W nocy jeść już nie należy. W nocy raczej spać wypada.
Nikt nie skacze, każdy leży, a noc wkoło sny rozkłada.
Gdy po nocy świt zaświta, słońce wzejdzie i dzień wstanie,
znowu z łóżek wyskoczymy i będziemy jeść śniadanie.
Propozycja pytań do wiersza
– Kto rządzi od rana do wieczora?
– Kto rządzi od wieczora do rana?
– Co robimy w dzień i w nocy?
– Opowiedz co Ty robisz w ciągu dnia i w nocy?
Proszę samodzielnie wyciąć obrazki, ułożyć i nakleić w odpowiedniej kolejności.
Po skończonej pracy pobaw się wspólnie z rodzicami. (obrazki tylko w materiałach dla rodziców)
Propozycje zabaw ruchowe dla dzieci – Głowa, ramiona, kolana pięty
https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E
Środa
1. Zabawy dla małych stópek. Proszę otworzyć link nie trzeba pobierać. https://tiny.pl/t3jpv
2. Piosenka o dniu i nocy – piosenka do słuchania /Fasolki https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s
I.Z za horyzontu jak z pod kołderki
o świcie słońce się pokazało
i promykami złocistymi
mieszkańców ziemi przywitało.
Nowy dzień niesie nowe niespodzianki
nowy dzień poznam nowe koleżanki
nowy dzień nowe bajki i zabawy
nowy dzień dla nas zawsze jest ciekawy.
II.Gdy przyjdzie wieczór słońce się schowa
by z drugiej strony zaświecić
księżyc z gwiazdami się pojawi
pomoże mamom uśpić dzieci.
Ciemna noc bardzo lubi zasypianki
ciemna noc kryje w sobie niespodzianki
ciemna noc piękna bajka na dobranoc
miłych snów życzą zawsze tata z mamą
Propozycja rozmowy o piosence:
– O czym była piosenka?
– Co zrobiło słonko?
– Co przyniósł nowy dzień?
– Kiedy schowa się słonko?
– W czym pomoże księżyc mamom?
Dokończ sekwencje dzień, noc do końca linijki i poniżej. Pokoloruj słońce i księżyc. Karta pracy. Proszę wydrukować https://drive.google.com/open?id=1vtOibMcmKohLbgAZfjBEteGGrt_zeGPt
Czwartek
1. Zabawa ze śpiewem -Krasnoludki- obejrzyjcie i bawcie się razem z dziećmi tak jak na filmiku.
2. Oglądanie reprodukcji obrazu Astronom umieszczoną poniżej w linku.
Obraz https://drive.google.com/open?id=1uZE0SL2Y_5U-OmuZ0Yog0FZKyKZHIlqs
Propozycja rozmowy z dziećmi na temat obrazu. Przykładowe pytania:
? Co się dzieje na obrazie?
? Kogo przedstawił malarz?
? Czym zajmuje się astronom?
? Co ogląda astronom na obrazie?
3. Proszę obejrzeć prezentację pt. ?Dzień i noc?.
Prezentacja https://drive.google.com/open?id=1F30W_POYUUDmBWBFDydIEIRs0iKBFWqM
4. Gazetowe stworki na dzień i na noc – Propozycja zabawy twórczej -potrzebne będą gazety, sznurek, farby, klej różnorodny materiał plastyczny.
Dziecko zgniata z gazet kule różnej wielkości. Z pomocą rodzica przewlekają przez środki kul sznurek, łącząc je w dowolne kompozycje. Próbują nazwać powstałe stworki. Chętne dzieci mogą dodatkowo pomalować kule lub ozdobić je różnorodnym materiałem plastycznym. (Mile widziane zdjęcia)
Piątek
Na dobry początek dnia proponuję wspólną zabawę orientacyjno-porządkowa z elementem wyprostnym. Dziecko biegają w wyznaczonym przez rodzica miejscu, w jednej ręce trzymają woreczek lub małą poduszkę, książeczkę. Na sygnał rodzica ? 1 klaśnięcie w dłonie ? dziecko zatrzymuje się, kładzie wybraną rzecz na głowie, a potem wykonują siad skrzyżny, trzymając plecy i głowę prosto, by woreczek nie spadł na podłogę. Na 2 klaśnięcia w dłonie powoli wstają, zdejmują wybraną rzecz z głowy i dalej biegają. Jako pierwsi ćwiczenie mogą pokazać rodzice J życzę miłej zabawy. (Mile widziane zdjęcia)
W podsumowania tematu tygodnia i akcji ?Cała Polska czyta dzieciom? proponuję ?Krasnalom? obejrzenie bajek:
1.Barney i przyjaciele Odcinek: Dzień i noc
https://www.youtube.com/watch?v=TwiIDRA1g_I (25 minut)
2.Paxi – Dzień, noc i pory roku
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
3. Niebo nocą Gwiazdy na Niebie – Ethan ogląda konstelacje przez teleskop! ? Bajki Edukacyjne dla Dzieci https://www.youtube.com/watch?v=rLpvLlR7Sfw
W ramach samodzielności chciałam zaproponować rodzicom, aby dzieci: samodzielnie wykonywały podstawowe czynności samoobsługowe (ubieranie, rozbieranie się), samodzielnie wykonywały podstawowe zabiegi higieniczne. Zachęcam do wspólnego dekorowania i nakrywania do stołu, dzieci mogą z niewielka pomocą rodziców posprzątać swój pokój.
Zachęcam również do różnego rodzaju zabaw, klockami, autami, konikami, lalkami itd.
Poniżej są 3 zadania dla chętnych.
Uzupełnij obrazek brakującymi elementami.
https://drive.google.com/open?id=1c6qDYMBeqKqT_qL66oRMbbAdCBA4GIhC
Dorysuj brakującą część.
https://drive.google.com/open?id=1yXpV96C1Ee2d1m_9Ffl9u5HhW4PGEqRP
Pozdrawiam Ewa Świdowska
Grupa VII/6-latki
Tematyka jaką proponujemy dzieciom w tym tygodniu to: Mali Odkrywcy
Wtorek
- Słuchanie opowiadania pt. Bajka- autorki R. Piątkowskiej
Kiedy w domu nagle zgasło światło, a co gorsza wyłączył się telewizor, powstało wielkie zamieszanie. Rozległy się okrzyki:
- Co się stało?
- Znowu nie ma prądu?!
- Gdzie są świeczki?!
- Auu, moje kolano! Kto postawił to krzesło?!
Po chwili, gdy mama znalazła świeczki i zapałki, w pokoju zrobiło się trochę jaśniej. Widać było Mateuszka, który siedział nadąsany i narzekał:
- Dopiero co włączyłem komputer i zacząłem grać. Tak dobrze mi szło. Mój wojownik zdobył pierwsze punkty i nagle wszystko zgasło. Teraz cały wieczór będzie do bani.
W świetle świecy widać było też Malwinkę. Bawiła się pilotem od telewizora i marudziła:
- Kurczę, za chwilę zaczyna się moja ulubiona dobranocka. Zamiast oglądać bajkę, będę tu siedzieć i konać z nudów.
- Niekoniecznie ? stwierdziła mama. – To, że nie działa telewizor i komputer wcale nie oznacza, że musicie się nudzić.
- O nie, nie. Nie będę teraz odrabiał zadań. Jest za ciemno i nic nie widzę ? zapewnił Mateusz i pomyślał, że to jest jedyna dobra strona braku prądu.
- Ale ja wcale nie chcę zapędzić was do nauki. – powiedziała mama. Pomyślałam raczej, że sami możecie wymyślić jakąś bajkę na dobranoc.
- Sami? – zdziwił się Mateuszek. – A o czym miałaby być ta bajka?
- O czym tylko chcecie ? uśmiechnęła się mama.
- Ja już wiem. W tej bajce musi być królewna w pięknej różowej sukience i złotej koronie. Na imię może mieć tak jak ja ? zaproponowała Malwinka.
- No i ta królewna ? tu Mateusz spojrzał znacząco na siostrę ? jest uparta, jak osioł, a jak jej się nie podoba, to okropnie piszczy i w ogóle jest jędzowata.
- Nieprawda, królewna jest śliczna i bardzo mądra. Nawet, jak czasem sobie popiszczy, to dlatego, że ma nieznośnego brata, królewicza Mateusza! – wrzasnęła Malwina.
- Bardzo dziwna dobranocka- westchnęła mama. – Macie jakiś pomysł, co było dalej?
- Dalej było tak. Piękna jak nie wiem co królewna spacerowała po ogrodzie i wąchała kwiaty ? zaczęła Malwina, ale Mateusz jej przerwał i dokończył po swojemu:
- I kiedy ona się obijała, jej sprytny brat wpadł na świetny pomysł, że skoro Malwina musi czasem popiszczeć, to najlepiej, żeby została piosenkarką.
- Tak, tak ? ucieszyła się Malwinka ? i królewna założyła korale, buty na wysokich obcasach , wzięła mikrofon i zaśpiewała:
?Były raz sobie cztery słonie,
każdy kokardę miał na ogonie?.
- A brat królewny przygrywał jej na bębnie. – Mateusz stukał głośno łyżeczką w stół.
- Potem jeździli na koncerty i wszyscy poddani bili im brawo. Niektórzy rzucali nawet na scenę kwiaty i pluszowe misie.- Malwinie coraz bardziej podobała się ta bajka.
- Na szczęście brat królewny bardzo głośno bębnił, więc trochę zagłuszał jej śpiew ? dorzucił Mateusz.
- Mów sobie, co chcesz ? tu Malwina całkiem nie po królewsku pokazała bratu język, na szczęście w ciemności nikt tego nie zauważył ? ale zdjęcia pięknej królewny były we wszystkich gazetach, a ona nie robiła nic innego, tylko przez pół dnia rozdawała autografy. A przez drugie pół oganiała się od wielbicieli, którzy wpychali jej na palce pierścionki z brylantami wielkimi jak cebule. Stary król był bardzo dumny ze swej córki i kupił jej chomika.- Dziewczyna zawsze chciała mieć jakieś zwierzątko.
- A królewiczowi Mateuszowi deskorolkę ? dorzucił natychmiast Mateusz. – Oczywiście, stara królowa nie chciała być gorsza, więc usmażyła na kolację naleśniki z dżemem. Dwie dziurki w nosie i skończyło się. – Mateusz był dumny, że tak ładnie zakończył bajkę.
Wtedy, jak na zawołanie, zaświeciła się lampa i zaszumiał telewizor.
- No to mamy już prąd! W takim razie stara królowa idzie smażyć naleśniki. -Mama podniosła się z kanapy. – Mogę liczyć na mały koncert w kuchni czy wolicie oglądać dobranockę? Chyba jeszcze się nie skończyła.
- E tam. – Malwinka wyłączyła telewizor. – Nasza bajka jest o wiele lepsza. I po chwili swoim piskliwym głosikiem śpiewała w kuchni:
?Były raz sobie cztery słonie,
każdy kokardę miał na ogonie?.
Na nogach miała szpilki mamy i przytupywała sobie to rytmu. Mateuszek walił drewnianą łyżką w stary rondel. Wił się przy tym i potrząsał głową jak prawdziwy perkusista. A stara królowa smażyła naleśniki i smarowała je dżemem. Tylko telewizor stał w kącie obrażony, że nikt nie zwraca na niego uwagi.
- Pytania do opowiadania:
- Kto był bohaterem opowiadania?
- Dlaczego dzieci nie mogły grać na komputerze i oglądać telewizji?
- Jakie uczucia wywołała informacja o braku prądu?
- Jaki pomysł miała mama na spędzenie wieczoru?
- Czy tworzenie bajki sprawiło dzieciom radość? Dlaczego tak sądzicie?
- Czy można spędzić dzień bez telewizora i komputera?
- Pokaż czynność – zabawa naśladowcza – dziecko stoi z Rodzicem na przeciwko siebie i pokazują na zmianę różne czynności, np. Ćwiczenia (przysiady, podskoki), jazdę na rowerze, czytanie książki. Zadaniem obserwatora jest odgadnięcie nazwy prezentowanej czynności. Po jej podaniu następuje zmiana ról.
- Jak spędzam czas wolny bez ekranu? – narysuj obrazek, co lubisz robić, gdy czasem u Ciebie w domu jest awaria prądu lub masz już dość oglądania bajek czy grania w gry na tablecie itp.
- Kto pyta, nie błądzi- inspirowanie dzieci do zadawania pytań, o rzeczy, które je interesują, których nie rozumieją i chciałyby je wyjaśnić.
Rodzice! Pamiętajcie, o przysłowiu ?Kto pyta, nie błądzi? – które uczy korzystania z doświadczenia i mądrości innych ludzi, podkreśla również, jak ważna jest umiejętność zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. Dziecko jest szczególnie ciekawym świata małym człowiekiem, pozwólcie mu zatem pytać ile zapragnie i ZAWSZE odpowiadajcie na choćby najprostsze pytanie.
Stwórzcie tablicę/ zeszyt z nurtującymi Was pytaniami, i spróbujcie wspólnie w ciągu tego tygodnia wyszukać odpowiedzi. Jeśli niektóre pytania będą trudne, poszukajcie odpowiedzi w materiałach naukowych.
Przypomnijcie dzieciom, że pytania rozpoczynają się od słów: ?Kto?, Co to?, Po co?, Dlaczego?, Jak?, Który?.?
POWODZENIA!
(chętnie dowiemy się, jakie zadaliście sobie pytania- możecie nam je wysłać!)
5. Zabawa w czytanie – czasowniki – zabawa dydaktyczna. (Karta pracy nr1)
Wytnijcie tabelki oraz wyrazy. Następnie obejrzyjcie obrazki, przeczytajcie wyrazy i ułóżcie kartoniki w tabelce.
Środa
- Detektywi- poznawanie atrybutów pracy detektywa. (Karta pracy nr2)
W tym zadaniu należy zasłonić kartonikami obrazki atrybutów detektywa. Na każdym kartoniku narysowane są kropki z kostki. Zadaniem dzieci jest rzucenie kostką, zdjęcie odpowiedniego kartonika (zgodnie z wyrzuconą liczbą oczek) i rozpoznanie przedmiotu po odsłoniętym fragmencie. Kiedy wszystkie obrazki zostaną odkryte, dziecko musi odgadnąć, kto potrzebuje zaprezentowane atrybuty.
- Co się zmieniło?- zabawa dydaktyczna rozwijająca spostrzegawczość.
Rodzic rozkłada na dywanie od 6 do 8 przedmiotów. Dziecko przygląda się i zapamiętuje przedmioty. Następnie Rodzic chowa 1 lub 2 przedmioty. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co zostało schowane, i opisanie brakującego przedmiotu.
Można bawić się na zmianę z zamianą ról.
- Ciekawość odkrywców – ćwiczenia mięśni grzebietu i brzucha.
Dziecko leży na dywanie na brzuchu. Na sygnał ? na moment unosi górną część tułowia i ręce, a z dłoni wykonuje lornetkę ? przgląda się otoczeniu, a następnie powraca do leżenia. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
- Mali detektywi – Do zabawy potrzebujemy takiej liczby przedmiotów, ile uczestników będzie brało w niej udział. Do zabawy możesz użyć kamienie, patyki, liście z drzewa tego samego gatunku, kasztany, jabłuszka, marchewki lub ziemniaki.
Uczestnicy siadają w kole i każde z nich zabiera po jednym np. z kamieni i dokładnie go poznaje. Każdy kandydat na detektywa musi dokładnie przyjrzeć się swojemu kamyczkowi, a także zbadać go dotykiem i węchem. Potem kamienie zostają zebrane, dzieciom zostają zawiązane oczy, a przedmioty zostają rozdane w innej kolejności. Zadaniem każdego detektywa jest rozpoznanie swojego kamienia. Kamyczki podawane są tak długo zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż każde z uczestników będzie miało w rączkach swój. Stopień trudności tej zabawy można zmienić przez dobór przedmiotów, które łatwiej lub trudniej od siebie odróżnić.
Po zakończeniu zabawy uczestnik w rozmowie może opowiedzieć, po czym rozpoznał swój przedmiot.
- Wykreślanki z LUPĄ – (karta pracy nr 3)
Odszukaj wyrazy w 1 wykreślance związane z detektywem oraz w 2 znajdź cyfry. Możesz użyć do tego lupy, aby lepiej zauważyć słowa. Powodzenia!
- Zachęcam do odsłuchiwania bajek ze strony:
https://p48poznan.szkolnastrona.pl/art,140,czytanie-ksiazek-przez-mame-filipa-m
Czwartek
Zabawy dla małych detektywów:
- Niewidzialny atrament
Zabawę z niewidzialnym atramentem znają chyba wszyscy.
Oto kilka pomysłów wartych wypróbowania:
Sok z cytryny: piszemy na białej kartce sokiem z cytryny, a po wyschnięciu odczytujemy tajną wiadomość nad świeczką lub innym źródłem ciepła
Świeczka: wiadomość zapisujemy białą świeczką, na białym papierze; żeby ją odczytać trzeba kartkę pomalować na jakiś kolor ? można do tego użyć kredek (innych niż świecowe), tuszu lub farby
Słona woda: tym razem potrzebna jest czarna kartka, a na niej piszemy pędzelkiem zamoczonym w mocno posolonej wodzie; kartkę zostawiamy w ciepłym miejscu, np. na słońcu lub kaloryferze. Po wyparowaniu wody zostają nam słone białe litery
Roztwór sody: mieszamy w równych proporcjach sodę i wodę, i takim roztworem zapisujemy wiadomość na białym papierze, kiedy wyschnie postępujemy tak samo jak z sokiem z cytryny
To tylko niektóre pomysły. Pamiętajcie, że zawsze możecie też poszukać własnej niepowtarzalnej receptury.
- Alfabet Morse?a (karta pracy nr4)
Można nim pisać, można bawić się w przekazywanie informacji stukając w kaloryfer czy parapet, można nadawać w nocy przy pomocy latarki, ale można też zrobić bransoletkę z własnym imieniem zapisanym alfabetem Morse?a.
3. Zagadki logiczne
Żeby być detektywem trzeba umieć logicznie myśleć. Ciekawym sposobem na ćwiczenie takiego logicznego i nieszablonowego patrzenia na sprawy, są zagadki logiczne. Oto kilka dla Was:
- Co waży więcej: kilogram pierza czy kilogram kamieni?
- Cegła waży kilogram i pół cegły. Ile waży cegła?
- Kierowca ma brata, ale brat kierowcy nie ma brata. Kim jest kierowca?
- Jesteś kierowcą autobusu. Na jednym przystanku wsiadają 3 osoby. Na drugim wsiada 2 osoby, a wysiada 1. Na trzecim wsiadają 3, a wysiadają 4? (itd. zależnie od możliwości dziecka) Ile lat ma kierowca?
- Przyleciało sto, dwadzieścia gołębi odleciało. Ile zostało?
A Wy lubicie bawić się w detektywów? Może poszukać więcej takich zagadek 🙂
- Język migowy (karta pracy nr5)
To kolejny kod, którego można nauczyć dzieci. Jeśli znamy znaki odpowiadające każdej literze alfabetu, możemy z łatwością przekazywać różne hasła. To też ciekawe zajęcie w podróży. Dzieci mogą spokojnie komunikować się bez krzyków na tylnym siedzeniu.
- Bystre oko – znajdź głoski, ułóż wyrazy! (karta pracy nr6)
Piątek
Mali przedsiębiorcy- projekt edukacyjny pt. Mały Miś w świecie wielkiej literatury
1) Skrzynia skarbów – zabawa doskonaląca percepcję dotykową. Rodzic przygotowuje ?skrzynię skarbów? ? kartonowe pudełko z otworem. Ukrywa w jego wnętrzu różne przedmioty związane z tematyką zajęć. Zadaniem kolejnych ochotników jest próba ich rozpoznania za pomocą dotyku. Następnie dzieci pokazują przedmiot, który wylosowały, i wspólnie sprawdzają, czy odgadły, czym jest dany przedmiot. Rozmowa z dzieckiem na temat: Co jest dla ciebie cenne/wartościowe?
2) Co wiesz o pieniądzach- dzieci wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach. Jeśli nie wypowiadają się spontanicznie, rodzic pomaga im, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?
Prosimy o zapisywanie zabawnych wypowiedzi dzieci ? utworzymy specjalny post na ten temat.
3) Obejrzenie filmiku edukacyjnego: Krótka historia pieniądza
https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo
4) Zaprojektuj banknot.
Rodzic prezentuje dziecku banknoty i monety. Uwaga! Prezentacji dokonuje w rękawiczkach!
Dziecko otrzymuje arkusz papieru w formacie zbliżonym do banknotu. Ma za zadanie zaprojektować swój własny. Rodzic przypomina, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej ? przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosi również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość. Może to będzie banknot babci, a może pani z przedszkola? Każdy pomysł będzie dobry!
Wyjaśniamy dziecku, że pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie. Można zaprezentować dziecku filmik edukacyjny Mennica Polska. Jak się robi pieniądze?
https://www.youtube.com/watch?v=FntiUiLncLw.
5) Zabawa skoczna- Skok do skarbonki.
Rodzic tworzy skarbonkę z szala/apaszki na podłodze. Na hasło rodzica: Hop do skarbonki!- dziecko wykonuje skok obunóż (monety wpadają do skarbonki).
6) Grosz do grosza, a będzie kokosza – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy. Rodzic prezentuje dziecku monetę jednogroszową i mówi, że za nią nie możemy nic kupić, jeśli jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym dzieciom. Dziecko, jeśli potrafi, może przeliczyć monety.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
7) Monetowy frottage – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
8) Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?
Zachęca też dziecko do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Razem wymyślają zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka
9) Zabawy matematyczne z monetami.
- Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od siebie ? układają na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje wrażenia.
- Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
- Segregują monety według nominału.
- Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr ? 2 gr ? 5 gr, a zadaniem dziecka jest go kontynuować.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
10) Zabawa w sklep.
Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.
11) Wysłuchanie bajki ?Lusterko i pieniądze? Michela Piquemala.
Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki:
https://epodreczniki.pl/a/widziec-nie-tylko-siebie/D18q7xNQg
Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:
- Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
- Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?
Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.
12) Czy wszystko można kupić za pieniądze?
Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. To jest cenne dla naszej rodziny.
Pozdrawiamy: Irena Kamińska Magda Karpicz