Kształcenie na odległość tydzień pierwszy 30.03-03.04.2020
Drodzy Rodzice. Poniżej będą prezentowane wybrane zadania i propozycje z organizowanego przez wszystkie grupy kształcenia na odległość, do których wykonania zachęcamy. Niestety nie jest możliwe zaprezentowanie w całości przygotowanych przez nauczycielki materiałów ze względu na ograniczone możliwości strony internetowej. W tym miejscu nie będą zamieszczane karty pracy i zadania do wykonania z obrazkami. Całość przygotowanych materiałów rodzice: Niedźwiadków, Muchomorków, Jeżyków, Krasnali, Zajączków, Wiewiórek i Sówek będą otrzymywali raz w tygodniu, w poniedziałki od nauczycielek na swoje skrzynki mailowe.
Grupa I. Niektóre z propozycji Grupy Niedźwiadków do realizacji w tym tygodniu:
1. Opowiadanie pt. Witaj, wiosno Autor: E. Stadtmüller
– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie- marudziła Ada.
– W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.
– Jak to: nic- oburzył się tato.
– Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.
– Jakoś tej pracy nie widać- skrzywił się Olek.
– Wszędzie szaro, buro i ponuro?
– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie?- pokręcił głową tato.
– Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?
– Zgoda!- zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.
Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami. Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał:
– STOP! Na prawo patrz!
– Ale na co patrz?- nie zrozumiała Ada. Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie?
– Bazie!- wrzasnął Olek.- Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!
Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:
– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis! Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią.
– To podbiał- wyjaśnił dzieciom tato.- Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.
– A co ona leczy?- chciała wiedzieć Ada.
– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki?- odparł tato.- Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować. Droga do domu- niby taka sama- okazała się pasmem radosnych odkryć.
– Pąki na żywopłocie!- meldował Olek.
– Zielony listek, o tu- na klombie!- nie dawała za wygraną Ada.
– Przebiśniegi!!!- wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu.
– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni- uśmiechnął się tato.- Trzeba tylko umieć patrzeć.
Pytania do opowiadania:
- Na co narzekały dzieci?
- Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
- Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?
- Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny
- Wiosna, pierwsze oznaki w przyrodzie- film edukacyjny dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
2. Bazie – praca plastyczna- wydzieranka z gazety.
Pomoce: biała kartka A4, brązowa farba, pędzel i kubek z wodą, stara gazeta, klej.
Wykonanie: Na białej kartce malujemy brązową farbą gałązki leszczyny. Pozostawiamy do wyschnięcia. Z gazety, najlepiej fragmentów z czarno-białym drukiem, wydzieramy bazie i naklejamy na gałązki. Praca jest gotowa.
3. Maszeruje Wiosna- nauka piosenki (I i II zwrotka) Autor: K. Bożek- Gowik
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
Ref. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło?
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=eVX4Nk7D1Xc
Polecamy także następujące strony internetowe do domowej nauki i zabawy
z dzieckiem:
- https://www.buliba.pl/
- https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/gry-3
- https://www.miniminiplus.pl/dziecko-w-sieci
Na platformie VOD ruszył nowy kanał edukacyjny online ?Domowe Przedszkole?, który jest kierowany do najmłodszych dzieci. W tym tygodniu polecamy odcinek „Przyleciały bociany” (link do filmiku poniżej).
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,przylecialy-bociany,39687
Grupa II. Kilka propozycji dla Grupy Muchomorków do realizacji w tym tygodniu:
1. Opowiadanie pt. Szukamy wiosny H. Zdzitkowska
– Joasiu! Joasiu! Chodź prędzej! ? woła Terenia.
– Co się stało?
– Chodź, pokażę ci wiosnę!
Pobiegły do pobliskiego parku. Drzewa były jeszcze nagie i szare, w cieniu leżał brudny, topniejący śnieg, ale słońce świeciło jasno i sikorki świergotały wesoło.
– Gdzie jest wiosna? ? spytała zdziwiona Joasia. ? Przecież sikorki były tu przez całą zimę?
– Zobacz!
Z nagich gałązek zwieszały się wiotkie, delikatne bazie, z których sypał się złocisty pyłek.
– Kwitnie! ? ucieszyła się Joasia. ? To już naprawdę wiosna idzie. Poszukajmy jej jeszcze gdzie indziej.
Nagle Joasia przyklękła pod krzakami i pochyliła się nad czymś. Terenia podbiegła i teraz ona wykrzyknęła głośno:
– Jakie śliczne!
Z ziemi wyrastały mocne, jędrne, zielone listki, a spomiędzy nich mały, delikatny dzwoneczek złożony z trzech dłuższych i trzech krótszych płatków.
– Przebiśnieg! Pierwszy kwiatek wiosny!
– Przebiśnieg ? powtórzyła Terenia. ? Jaka to ładna nazwa. To tak, jakby on się przez śnieg przebijał do słońca.
– Bo tak jest. Wiesz. Tereniu, on wcale nie boi się zimna i naprawdę nieraz spod śniegu wyrasta.
– Szkoda, że w parku nie można zrywać kwiatów ? martwiła się Terenia ? Zerwałabym go i zaniosła do domu. Ale może przebiśniegi są też i w naszym lesie?
– Tych w lesie także zrywać nie wolno! ? zawołała Joasia. ? Bo przebiśniegów jest u nas coraz mniej i mogą zupełnie wyginąć.
– To musimy pilnować, żeby ich nikt nie zrywał ? oświadczyła Terenia. ? Powiemy o tym także innym dzieciom, żeby i one pilnowały przebiśniegów. Przecież to pierwsze kwiaty wiosny!
Pytania do opowiadania:
- Jak wygląda park?
- Czego dziewczynki szukały w parku?
- Jakie oznaki zbliżającej wiosny znalazły?
- O czym powiedzą innym dzieciom?
- Skąd się wzięła nazwa pierwszego wiosennego kwiatka- przebiśniegu?
2. Fasolka i groszek – zabawa paluszkowa
Wspina się fasola na płotek, na płotek (rytmiczne przenoszenie pięści jedna nad drugą, coraz wyżej)
A za tą fasolą w górę idzie kotek (dzieci idą palcami wskazującymi obu rąk po nogach od bioder do kolan)
Po drewnianym płotku groszek w górę pnie się (rytmiczne przenoszenie pięści jedna nad drugą coraz wyżej)
Za nim mały ślimak domek mały niesie (dzieci kładą wyprostowane dłonie na udach i posuwają je do kolan ruchem zwijającym, palce przyklejone do ud, zwijają dłoń w pięść przez dosunięcie dłoni – tej za nadgarstkiem)
3. Malujemy wiosnę- ekspresja ruchowa, czyli tańczmy przy dowolnej muzyce.
Swobodny ruch taneczny z wykorzystaniem apaszki , szalika. Apaszka imituje pędzel, którym wiosna maluje przyrodę. Rodzic umawia się z dzieckiem , że dziecko będzie malarzem wiosny. Rodzic włącza muzykę i początkowo tańczy z dzieckiem, wypowiadając miejsca, które maluje.
sufit – chusta powiewa nad głowami.
krzaczki – chusta powiewa na wysokości pasa.
trawa – chusta powiewa przy podłodze.
Grupa III. Kilka propozycji dla Jeżyków także o tematyce wiosennej
1. Propozycja zabawy ruchowej
„Pałac Pani Wiosny” – odmierzanie przez dziecko krokami wielkości pomieszczeń w domu. Próba porównania, które pomieszczenie jest największe (w którym dziecko zrobiło najwięcej kroków).
2. Filmy edukacyjne dla dzieci „Zwiastuny wiosny” (wciskamy lewy CTRL na klawiaturze i link się powinien otworzyć, lub prosimy skopiować poniższy link i wkleić do przeglądarki)
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
3. Program o wiośnie
https://www.youtube.com/watch?v=b6K4yDMGe1w
Grupa IV. Pani Ewa zachęca Krasnale min. do wysłuchania wiersza, zabawy w masażyk, śpiewanie piosenki o wiośnie
1. Wiersz W naszym ogródeczku – Hanna Zdzitowiecka
W naszym ogródeczku zrobimy porządki
zagrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.
Na grządkach wyrośnie fasolka, marchewka,
sałata i groszek, czerwona rzodkiewka.
W naszym ogródeczku posiejemy kwiatki
będą nam pachniały fiołki i bratki,
nasturcja, goździki, nagietki i groszek,
i ta biała lilia, co tak żółci nosek.
Rozmowa na temat treści wiersza. Przykładowe pytania:
Co dzieci postanowiły zrobić w ogródku?
Co to są grządki?
Jakie rośliny dzieci będą sadziły w swoim ogródku?
Które rośliny wymienione w wierszu zaliczymy do warzyw, a które są kwiatami ozdobnymi?
2. Masażyk do treści wiersza.
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki (ruch ręką z wymachem i wskazaniem ogródka warzywnego)
zagrabimy ścieżki, (naśladowanie ruchem grabienia)
przekopiemy grządki. (naśladowanie ruchem kopania)
Na grządkach wyrośnie (ruch wskazujący grządki warzywne)
fasolka? (wszystkie dzieci-warzywa wskakują do ogródka warzywnego i przykucają)
Dzieci-kwiaty kontynuują recytację wiersza i inscenizują go ruchem:
W naszym ogródeczku (ruch ręką z wymachem i wskazaniem rabatek kwiatowych)
posiejemy kwiatki (wskazują na siebie)
będą nam pachniały (naśladowanie wąchania bukietu kwiatów)
fiołki (wszystkie dzieci-kwiaty wskakują na rabatki kwiatowe i przykucają)
Próba nauki wiersza na pamięć – propozycja.
3. Piosenka o Wiośnie (linia melodyczna załącznik) – „Daj rękę Wiosenko”
link do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=gmhR8EJ3tDM
Ciepły szalik śpi już w szafie, słońce zerka w okna.
Obudziły się krokusy, bo wróciła wiosna.
Ref. Daj rękę, Wiosenko i chodź razem z nami.
Motylek cytrynek będzie nas prowadził.
Zaspany tatarak przegląda się w wodzie
i kwiaty się stroją na grządkach w ogrodzie.
Wiosna w dresie kolorowym z żabką gra w zielone.
Dziś kupiła sobie duże lody waniliowe.
Ref. Daj rękę, Wiosenko i chodź razem z nami.
Motylek cytrynek będzie nas prowadził.
Zaspany tatarak przegląda się w wodzie
i kwiaty się stroją na grządkach w ogrodzie.
4. Pani Wiosna – praca plastyczna technika dowolna (kredki, farby, plastelina-można ulepić postać).
„Pałac Pani Wiosny” – zabawa konstrukcyjna klockami na dywanie, budowanie z różnego rodzaju klocków (W ramach relaksu)
Obejrzyjcie na youtube filmy edukacyjne dla dzieci (Jeśli byłby problem to: wciskamy lewy CTRL na klawiaturze i link się powinien otworzyć) „Zwiastuny wiosny”
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
https://www.youtube.com/watch?v=b6K4yDMGe1w
Kubuś i przyjaciele: Wiosna – bajka dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=aA5bow4HNEs
Wiosenne porządki – Bolek i Lolek
https://m.youtube.com/watch?v=_p-y7AcRvJo
Grupa V. Dla Zajączków Panie: Ela i Anitka też mają propozycje do pracy w domu, oto niektóre z nich:
1.Wiersz do nauki „Przyjście wiosny”– J. Brzechwa
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą
Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!
2. Jak ślimak spotkał Wiosnę- opowiadanie M. Galica
Wczesnym rankiem, gdy wszyscy jeszcze spali, a słońce wysuwało pierwsze promyki spod kołderki, drogą maszerowała Wiosna.
Pierwszy zobaczył Wiosnę zaspany ślimak. Wyciągnął szyję i z ciekawością przyglądał się dziwnej osobie.
Wiosna była ubrana w zielone spodnie ? ogrodniczki z wypchanymi kieszeniami i słomkowy kapelusz.
Dźwigała wielki plecak, a w ręce trzymała kolorową parasolkę.
– Wiosna idzie ? mruknął ślimak ? czas więc i na mnie ? i pomaszerował zza Wiosną.
Tymczasem Wiosna usiadła na skraju drogi i otworzyła plecak. Najpierw wyjęła z niego kolorowe kwiaty.
Garść niebieskich niezapominajek posadziła po jednej stronie strumyka, a kępkę żółtych kaczeńców po drugiej stronie.
– Ładnie, ładnie ? mruknął Ślimak. A Wiosna już sadziła tulipany. Było im troszkę chłodno, więc stuliły się wpączkach,
jeden pod oknem Kubusia, drugi przy budzie Reksia, a trzeci i czwarty pod oknami babci.
Ślimak przyglądał się temu uważnie i próbował policzyć tulipany, ale stale się mylił i musiał zaczynać od początku.
Za domem Wiosna chodziła od drzewa do drzewa i chuchała na małe pączki, głaskała drzewa po gałęziach i coś do nich cichutko szeptała,
aż drzewa obudziły się i wypuściły pierwsze listki. Zaciekawiony Ślimak przyglądał się i czekał: – Co ta Wiosna jeszcze wymyśli?
Tymczasem Wiosna wyjęła z plecaka wielki grzebień i powiedziała ? Teraz uczeszemy czuprynę łąki ? i zaczęła machać grzebieniem po ziemi.
Po chwili szara trawa odżyła, zazieleniła się, a Wiosna uśmiechnęła się zadowolona.Ślimak wdrapał się na najwyższą łodyżkę, żeby lepiej widzieć, co będzie dalej. Wiosna szukała czegoś po kieszeniach swoich spodni i po chwili wyjęła stamtąd garść zielonych żabek, które wypuściła na trawę.
Z plecaka wyciągnęła zaspane biedronki i motyle. Położyła je delikatnie na ziemi, otworzyła pudełko z farbami i pomalowała skrzydła motyli na żółto, niebiesko, pomarańczowo albo w kolorowe kółeczka. Później zrobiła kropki na skrzydełkach biedronki i znowu zaczęła czegoś szukać w kieszeniach.
Ślimak wyciągnął szyję ? Co ona tam jeszcze ma? ? mruczał. Wiosna delikatnie wyjęła z kieszonki maleńkiego skowronka, podniosła go wysoko, wysoko do nieba i powiedziała:
– Śpiewaj głośno, niech wszyscy wiedzą, że już przyszłam. Słońce płynęło po niebie i uśmiechnęło się wesoło, skowronek trzepotał skrzydełkami i dzwonił jak mały dzwoneczek, a Wiosna otworzyła kolorowa parasolkę, powiesiła ją na drzewie i ułożyła się w niej wygodnie, żeby wypocząć.
Och , pomyślał ślimak, śliczna jest ta Wiosna, jak będę duży, to chyba się z nią ożenię.
Kochane dzieci na podstawie wysłuchanego opowiadania, odpowiedzcie na pytanie:
Po czym poznamy że przyszła już wiosna?
Możecie narysować lub namalować Panią Wiosnę tak jak ją sobie wyobrażacie
3. Piosenka do nauki „Maszeruje wiosna”.
1.Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref.
Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergoczą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
2.Nosi wiosna dżinsową
kurteczkę, na ramieniu
pewnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
Ref.
Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergoczą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
3.Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.
Ref.
Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergoczą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
Pałac Pani Wiosny – zabawa konstrukcyjna klockami na dywanie, budowanie z różnego rodzaju klocków pałacu Pani Wiosny.
4. „Mali ogrodnicy”- działalność praktyczna
Drodzy Rodzice pozwólcie swoim dzieciom zabawić się w małych ogrodników . Niech zasadzą fasolkę w słoiku . Dzięki temu będą mogli na własne oczy śledzić jak rośnie to co zasadzili!
Jak założyć hodowlę fasoli? – instrukcja
Co jest potrzebne?
3 nasiona fasoli (proponuję fasolę ?Jaś?, bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre), słoik, podstawka, miseczka pod słoik, gaza, gumka recepturka
Co zrobić?
Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Palcem wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda spływa do spodeczka. Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody.
5. „Zbieramy nasiona” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem piosenki „Maszeruje wiosna”. Rozsypcie równomiernie po dywanie nasiona fasoli „jaś”, tak aby dało się między nimi spacerować. Włączcie nagranie piosenki , a dzieci wykonują następujące czynności w kolejnych fragmentach utworu:
podczas zwrotki – spokojnie spacerują pomiędzy fasolkami, tak aby na żadną nie nadepnąć
w czasie refrenu – zbierają fasolki do przygotowanego pojemniczka. Spróbujcie policzyć zebrane nasiona fasoli.
6. „Fasolowe obrazki”- zabawa rozwijająca wyobraźnię. Każda osoba otrzymuje garść fasoli i układa z niej dowolną kompozycję.
Obejrzyjcie na youtube filmy edukacyjne dla dzieci -Zwiastuny wiosny
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
https://www.youtube.com/watch?v=b6K4yDMGe1w
Kubuś i przyjaciele: Wiosna – bajka dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=aA5bow4HNEs
Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy i nauki. Pani Ela i Pani Anitka
Grupa VII. Pani Magda i Pani Irenka proponują Sówkom do wykonania na każdy dzień zadania:
Poniedziałek
1. „Marcowe kaprysy”- wiersz B. Forma
Rodzic czyta wiersz, a potem rozmawia z dzieckiem.
Wymieszał marzec pogodę w garze,
Ja wam tu zaraz wszystkim pokażę,
Śnieg i przymrozki, deszczową słotę,
Słońca promieni dorzucę trochę.
Domieszam powiew wiatru ciepłego
Smutno by w marcu było bez niego.
Deszczu ze śniegiem troszeczkę dodam.
Będzie prawdziwa marcowa pogoda.
- O jakim miesiącu była mowa w wierszu?
- Jaka pogoda jest w marcu?
- Czy wiesz co to jest pogoda?
- Jaką pogodę najbardziej lubisz i dlaczego?
- Czy ważne jest to, aby wiedzieć wcześniej o prognozie pogody?
- Komu potrzebne są takie wiadomości i gdzie można je usłyszeć?
- Czy wiesz jak można przedstawić na obrazku: burzę, wiatr, deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie?
- O czym mówią te przysłowia ludowe?
„W MARCU JAK W GARNCU” i „KWIECIEŃ -PLECIEŃ BO PRZEPLATA TROCHĘ ZIMY TROCHĘ LATA”.
- „Jaka jest wiosenna pogoda ?”- zabawy z rodziną w prezentera pogody.
Po obejrzeniu w tv prognozy pogody bawimy się w pogodynkę. Potrzebne będą kredki, kartki z mapą Polski (niestety nie możemy zamieszczać kart pracy na naszej stronie, poproście rodziców niech wam narysują kontury Polski), ołówek, małe karteczki.
Na kartkach małych dziecko rysuje symbole pogodowe. Potem układa je na mapie i opowiada co na dany dzień synoptycy przewidują w kraju. Dziecko wskazuje Dobre Miasto, Warszawę, Olsztyn, góry, morze i inne ważne dla niego miejsca, np. Wrocław, Gdańsk. Prezenterem pogody może być oprócz dziecka mama, tata, brat lub siostra.
- Kalendarz pogody- obserwacje pogody.
Można taki kalendarz narysować samemu lub wydrukować. Codziennie obserwuj wiosenną pogodę. Po koniec dnia narysuj odpowiednie symbole charakteryzujące pogodę z rana, w południe, po południu.
Dzień tygodnia | Symbole pogodowe
|
Niedziela 29 marzec |
|
Poniedziałek 30 marzec |
|
Wtorek 31 marzec |
|
Środa 1 kwiecień |
|
Czwartek 2 kwiecień |
|
Piątek 3 kwiecień |
|
Sobota 4 kwiecień |
|
Niedziela 5 kwiecień |
|
4. Zabawa paluszkowa – „Deszczyk pada”
Pada deszczyk, pada, pada, (Uderzamy palcem o podłogę)
coraz prędzej z nieba spada. (Przebieramy wszystkimi palcami)
Jak z konewki woda leci, (Uderzamy całymi dłońmi o podłogę)
A tu błyskawica świeci…( Prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową)
Grzmot !!! (Tupiemy stopami o podłogę)
Zabawa ruchowa – „Deszczyk- słońce”
Zabawa ruchowa – „Słońce świeci deszczyk pada.” Na hasło „słońce świeci” poruszamy się w dowolnie wybrany sposób, ciesząc się, iż świeci słońce. Na hasło: „pada deszcz”- zatrzymujemy się w bezruchu, tworząc ramionkami daszek nad głową
Wtorek
Zapraszamy rodziców do przeczytania dzieciom opowiadania „Chomik szuka wiosny”, w którym dzieci utrwalą sobie czym charakteryzuje się ta pora roku.
1.”Chomik szuka wiosny” – autor A.Galica
Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął się, przetarł oczy łapką wyszedł norki, szukać wiosny. Zimno, mruknął zaspany Chomik. Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe puchate wierzbowe kotki.
Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.
Rośniemy, rośniemy -zawołały wierzbowe kotki.
A wiosny nie widziałyście? – spytał Chomik.
Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i Chomik nie usłyszał co mówią wierzbowe kotki. Poszedł więc dalej.
Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.
-Halo ! zawołał do nich Chomik. Czy nie widziałyście wiosny?
A wtedy jedna chmurka zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.
Brr?- skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.
Może wy widziałyście wiosnę? – zapytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły mówić.
Chomik poszedł dolej szukać wiosny. W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd.
-Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? ? zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.
-Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał ? mruknął do siebie.
Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam na długich nogach stał pan bocian. Chomik zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi. Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone. A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:
-Coś podobnego! -Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że już wiosna? i odleciał.
A Chomik powędrował dalej szukać wiosny ?
Kilka pytań do opowiadania:
-Kogo spotkał chomik w czasie swojej wędrówki?
-Jaka była pogoda w czasie spaceru chomika?
– Czym były zajęte ptaki?
– Czy bocian rozpoznał chomika ?
2. Zabawa ruchowa „Bocian i żaba”
Poproście dzieci, żeby pokazały wam jak skaczą żabki i jak chodzą bociany. Sami zobaczycie ile taka prosta zabawa daje radości, jednocześnie rozwija sprawność fizyczną. Zróbcie zawody, np kto szybciej skoczy jak żabka do wyznaczonego celu, lub kto dłużej ustanie na jednej nodze.
3.Malowanie ilustracji do opowiadania
Dziecko przygotowuje kartkę i farby, pędzelek i kubeczek z wodą.Samodzielnie maluje obrazek do opowiadania. Może nadać pracy dowolny tytuł i z pomocą rodzica zapisać go na kartce. Może to być również rysunek.
Środa
- Wiersz B. Forma
Proszę przeczytać wiersz, a potem znaleźć odpowiedź na pytania. Wiersz jest krótki, dziecko może nauczyć się go szybko na pamięć.
Krokus, hiacynt i tulipan
wiosnę chciały dziś powitać.
Wdzięcznie wszystkim się kłaniają
między sobą coś szeptają.
Nagle deszczyk je podlewa,
miło szumią wkoło drzewa.
Do słoneczka główki wznoszą
o promyki ciepłe proszą.
Rozmowa nt. wiersza i doświadczeń dzieci
-Jakie znasz wiosenne kwiaty? Podaj ich nazwy. Podziel nazwy na sylaby i głoski. Co jest na początku wyrazu, a co na końcu?
-Czy masz w domu jakieś kwiaty wiosenne?
-Co potrzebne jest, żeby rośliny rosły?
-Czy w waszym domu są jakieś kwiaty doniczkowe?
Przygotuj ziarna fasoli ( na pewno takie w domu są)lub inne drobne liczmany, kartkę i ołówek.
Proszę policz wszystkie kwiaty , które stoją u ciebie w pokoju ( ich liczbę zapisz w tabelce i ułóż tyle ziarenek fasoli ), w kuchni ( zrób tak samo jak poprzednio), w sypialni, w innych pomieszczeniach. W którym pomieszczeniu jest najwięcej kwiatów? W którym najmniej? Ile jest wszystkich kwiatów w domu?( policz wszystkie fasolki razem) Możesz zapisać wyniki w np. takiej formie:
Kuchnia | Łazienka | Mój pokój | Sypialnia
rodziców |
Pokój | Razem |
|
2. Zajmujemy się kwiatami
– Proszę przygotujcie małe konewki, nalejcie do nich wody i samodzielnie podlejcie kwiaty w domu. Pamiętajcie, kwiatki mają swoje wymagania. Niektóre lubią więcej wody, inne mniej.
– A może pomożecie rodzicom w wytarciu kurzu z listków? Potrzebna będzie miękka, wilgotna szmatka. Delikatnie podchodźcie do tego zadania, żeby nie zrobić krzywdy roślinkom.
– Badania dowiodły,że niektóre kwiaty lubią, gdy się do nich mówi, albo śpiewa. Możecie spróbować, może odwdzięczą się wam bujnym przyrostem.
-Jeżeli macie domu ziemię możecie posadzić, przesadzić lub rozsadzić jakiegoś kwiatka wspólnie z dorosłym .
3.Ukryte nazwy kwiatów- dla chętnych
Wyszukaj i otocz pętlą nazwy kwiatów wiosennych ukryte w pionie i poziomie.
H | O | A | I | P | I | E | R | W | I | O | S | N | E | K | P |
I | M | P | R | Z | E | B | I | Ś | N | I | E | G | O | I | R |
A | B | C | F | O | R | S | Y | C | J | A | O | U | U | O | Y |
C | O | D | M | K | R | O | K | U | S | A | O | I | S | G | M |
Y | O | K | O | N | W | A | L | I | A | O | Y | Ż | Z | O | U |
N | A | U | E | Z | B | O | I | P | S | A | U | O | A | O | L |
T | U | L | I | P | A | N | A | E | A | O | Y | N | F | L | K |
O | U | Y | K | M | Z | O | H | S | N | A | U | K | I | A | A |
A | E | R | K | Z | I | U | E | I | K | I | O | I | R | A | O |
I | E | A | J | W | E | Y | U | Z | A | W | I | L | E | C | O |
N | A | R | C | Y | Z | E | O | U | V | Y | E | O | K | A | E |
Te kwiaty to: (spróbujcie z pomocą rodziców napisać nazwy kwiatów) …………………………………………………………………………………..
Czwartek
- Oglądanie programu edukacyjnego: Jedynkowe przedszkole – wiosna. Zapoznanie ze zwiastunami wiosny.
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
- „Co pasuje do wiosny?”- zabawa w układanie tajemniczego listu.
Zapytaj dziecko co widziało na filmie- charakterystyczne dla wiosny- zjawiska atmosferyczne, rośliny zwierzęta itp. Poproś, żeby odpowiadało całymi zdaniami. Zadbaj o poprawność gramatyczną.
Potem poproś dziecko o przygotowanie kolorowych czasopisma lub gazet, kleju, nożyczek i kartki.
Z tytułów gazet dzieci wycinają pojedyncze litery, albo sylaby i próbują utworzyć wyrazy związane z wiosną. Naklejają je na kartkę.
Zobaczymy komu uda się ułożyć najwięcej wyrazów? A może ktoś zbuduje zdanie?
Przykłady wyrazów- wiosna, słonko, deszczyk, bocian, żaba, krokus, tulipan, hiacynt.
Pamiętaj, żeby posprzątać po zabawie.
3.Zabawy do piosenki „Znów przyszła wiosna” M. Kluza
- Co się dzieje, świat się śmieje wstało ciepłe słońce,
na polanie w ciemnym lesie słychać jakiś koncert.
Wszędzie w koło jest wesoło, miś i wilk śpiewają
bo z daleka przybył gość wszyscy go witają.
Ref. Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach
rozwija kwiaty i budzi nas
to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa
tęczą maluje świat.2. Po cichutku, po kryjomu przyszła do nas wiosna
na paluszkach, niczym wróżka piękna i radosna
Zaprosiła do zabawy dzieci małe duże
biegną wszystkie na polanę aby śpiewać w chórze
Ref. Znów przyszła wiosna…
Dziecko może tworzyć dowolne improwizacje ruchowe do piosenki, układy taneczne. Może również stworzyć akompaniament do piosenki wykorzystując różne przedmioty akustyczne lub instrumenty perkusyjne, które posiada w domu.
4.Miło z mamą i tatą bawić się w domu – wykorzystanie podłogi jako głównego przedmiotu zabawy.
Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
CELE GŁÓWNE
-Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy z partnerem
– Rozwijanie u dziecka poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, rozwijanie zaufania do partnera
– Rozwijanie u dzieci, za pomocą ruchu, świadomości własnego ciała i otaczającej je
przestrzeni, usprawnianie ruchowe
CELE OPERACYJNE
– Dziecko potrafi współpracować z rodzicem podczas ćwiczeń
– Dziecko odkrywa własne możliwości i nabiera pewności siebie
– Dziecko potrafi wykonać proste ćwiczenia z zakresu schematu własnego ciała, przestrzeni
– Dziecko poprawnie reaguje na polecenia i partnera ćwiczeń (rodzica)
PRZEBIEG ĆWICZEŃ
- Powitanie – ćwiczenia rozwijające świadomość osoby
Wszyscy są Witam was
Zaczynamy już czas
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa, trzy.
- Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała
„Powitanie paluszkami” – rodzic i dziecko: witają się ze sobą paluszkami rąk i całymi dłońmi.
– Powitanie stopami ?rodzic i dziecko: witają się ze sobą paluszkami stóp.
– Wskazywanie za prowadzącym swoich części ciała ?pokaż swoje ręce, swoje ucho,
– Masowane wierszyki:
– List do babci – udajemy pisanie listu na plecach dziecka (później zamiana ról)- zgadnij co napisałam/łem- litera, rysunek.
3. Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni
– Wagoniki ?rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko.Poruszają się w różnych kierunkach,
– Jak najwyżej? rodzic i dziecko leżą na plecach, na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu?, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.
– Bączek ?rodzic i dziecko siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.
– Zabawa Raki ?leżąc na plecach, z wyciągniętymi rękami za głowę odpychając się nogami, przesuwają się na plecach po podłodze i próbują palcami ręki ? szczypcami złapać dziecko.
4. Ćwiczenia oparte na relacji „z”
„Lustro”- rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról.
– „Domki”- rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami.
– „Zabawa razem”- rodzic i dziecko siedzą w kole, trzymają się za ręce. Kładą się na brzuchu,następnie wstają, trzymając się za ręce.
– Bujanie dziecka w kocu.
– „Wycieczka” – ciąganie dziecka w kocu- za ręce, za nogi, na zrolowanym kocu.
5.Ćwiczenia rozwijające relacje ?przeciwko?
– „Paczka” – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je ?rozwiązać? (zmiana ról).
– „Przepychanie” – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.
– „Skała”- dziecko próbuje przewrócić kucającego rodzica, następnie zmiana.
6.Ćwiczenia oparte na relacji ?razem?
– „Rowerek”- dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, ?jadą na rowerze?.
– „Tunel”- dorosły tworzy tunel w klęku podpartym, dzieci przechodzą pod ?tunelem?.
– „Kołyska”- dorosły w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki.
– „Piłowanie drewna”- dziecko i dorosły siedzą w rozkroku, przodem do siebie, trzymają się za dłonie. Nogi np. rodzica znajdują się pod nogami dziecka. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
– „Lustro”- dziecko siedzi naprzeciw rodzica, zwrócone do niego przodem. Dorosły ,,rysuje? ręką w powietrzu różne figury np. jazdę samochodem, czytanie książki, dziecko zaś stara się jak najdokładniej naśladować ruchy dorosłego.
„Masażyk relaksacyjny”
Płynęła tędy rzeczka,- rysowanie wężyka na plecach z góry na dół
Świeciły dwa słoneczka,- rysowanie kółeczek na plecach
Szły panienki na szpileczkach,– lekkie pukanie palcami wskazującymi w plecy
Maszerują słonie, – opukiwanie pleców dłońmi
tędy biegły konie,- opukiwanie delikatne pięściami
Padał drobny deszczyk,- pukanie w plecy czubkami wszystkich palców.
czy czujesz już dreszczyk? –delikatne szczypanie ramion.
Piątek
1.”Witaminowa zagadka”- rozmowa
Proszę Rodziców o zadanie dzieciom kilku pytań i zagadek słownych na temat warzyw i owoców. Dzieci również układaja zagadkę Rodzicom,
W nagrodę za prawidłową odpowiedź można częstować się kawałkami ulubionych warzyw i owoców.
Przykładowe pytania:
– Dlaczego powinniśmy jeść dużo warzyw i owoców?
– Czy wiesz, jak nazywamy warzywa, które pojawiają się wczesną wiosną?
– Jakie warzywa zaliczamy do nowalijek?
– Jest żółte, podłóżne i słodkie.
– Jaki smak ma cebula?
– Dlaczego trzeba jeść owoce?
– O czym należy pamiętać przed spożyciem owoców i warzyw?
– Które warzywa są lekarstwem?
2 Zabawa ruchowa – „W ogródeczku” przy melodii piosenki ?Znów przyszła wiosna?
Dzieci naśladują następujące czynności:
– kopanie grządek;
– sadzenie lub sianie warzyw;
– podlewanie warzyw;
– zrywanie owoców z drzewa,
– naśladowanie wyrastających warzyw;
– bieg z podskokami – dzieci cieszą się, że warzywa i owoce rosną.
3 „Witaminowa sałatka” – wspólne wykonanie sałatki z ulubionych owoców i warzyw.
Przypomnienie! – o dokładnym umyciu rąk. Dziecko przygotowuje produkty z których chce wykonać sałatkę. Pod kontrolą rodzica dziecko kroi i wrzuca je do miski jednocześnie rozpoznając i nazywając. Po uporządkowaniu miejsca pracy otrzymują na talerzykach sałatkę i ją degustują. SMACZNEGO!!!
4. Dla chętnych:
Zachęcam do wysłuchania opowiadań Anety Konefał czytanych przez Misiowego Wujka – Macieja Barańskiego – z projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
https://www.youtube.com/watch?v=UFEOhfxVP9A&list=PLjGsQYozgMpF0A0c3Ff0Or8hRY5b0pi6n&index=2
5.Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz” utrwalająca wiadomości nt. wiosny. Rodzic zadaje pytania, które są prawdziwe lub fałszywe. Dziecko podnosi do góry prawą rękę, gdy zdanie stwierdza prawdę.
- Teraz jest pora roku którą nazywamy wiosną
- Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów
- Zimą jedziemy na wakacje i kąpiemy się w morzu
- Zimą lepimy bałwana
- Wiosną kolorowe liście spadają z drzew
- Jesienią zbieramy grzyby i kasztany
- Zimą chodzimy w sandałkach
- Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty
- Prezenter pogody zajmuje opowiadaniem o pogodzie.
- Ogrodnik dba o zwierzęta.
- Latem jest dużo śniegu i można jeżdzić na sankach.
- Wiosną są bazie na drzewach.
- Wiosną zrywamy jabłka i gruszki z drzewa.
A może wymyślicie inne zdania???
Polecamy także następujące strony internetowe do domowej nauki i zabawy
z dzieckiem:www.buliba.pl ,
Od 23 marca na platformie VOD ruszył nowy kanał edukacyjny online ?Domowe Przedszkole”, który jest kierowany do najmłodszych dzieci. Transmisja codziennie od 9.00 do 13.00.
Życzymy miłej zabawy i pracy??