Zabawa i nauka w domu
W związku z przedłużającym się zawieszeniem zajęć w szkołach i przedszkolach i pozostawaniem dzieci w domach, chcemy zaproponować
wierszyki, zabawy i ciekawe portale edukacyjne dla przedszkolaków, z których warto w tym czasie skorzystać.
Od kolejnego tygodnia każda grupa przedszkolna będzie korzystać ze swojej skrzynki kontaktowej. Nauczycielki będą przekazywać treści, wysyłać materiały przydatne do pracy z dziećmi w domu. W przypadku pytań proszę kontaktować się z wychowawcami poprzez wysłanie wiadomości na właściwy adres.
Grupa I – ps1niedzwiadki@wp.pl
Grupa II – ps1muchomorki@wp.pl
Grupa III- ps1jezyki@wp.pl
Grupa IV – ps1krasnale@wp.pl
Grupa V – ps1zajaczki@wp.pl
Grupa VI – ps1wiewiorki@wp.pl
Grupa VII – ps1sowki@wp.pl
Zachęcamy do skorzystania i pozdrawiamy naszych przedszkolaków i ich rodziców.
Przedstawiamy poniżej kilka propozycji do wykorzystania z dziećmi młodszymi 3-4 latkami i starszymi 5-6 latkami.
Dzieci młodsze 3-4 latki
Zabawy paluszkowe
Zabawy paluszkowe to forma ruchowych zabaw z najmłodszymi dziećmi. Do zabawy wykorzystuje się głównie dłonie swoje i dziecka. Najważniejszy w tej aktywności jest dotyk. Bawiąc się w ten sposób, dotykamy rączek, twarzy, głowy dziecka. W parze z dotykiem idzie równocześnie dźwięk głosu, bo zabawom paluszkowym towarzyszy mówienie lub śpiewanie. Dla dziecka to nie tylko atrakcyjna rozrywka, która go angażuje do udziału, ale również przyjemna bliskość.
Zabawy paluszkowe w pozytywny sposób wpływają na rozwój dzieci m.in. poprawiają zdolności manualne, przygotowują do układania, konstruowania, lepienia, wycinania, rysowania, malowania, a także pisania. Doskonalą one czynności ruchowe malucha. Dzięki nim dzieci szybciej uczą się zręczności, refleksu, koncentracji i zwinności.
Dzięki wierszykom i piosenkom wykorzystywanym do zabawy, mowa dziecka postępuje szybciej. Ważna jest również więź emocjonalna, jaka zacieśnia się między dzieckiem a dorosłym podczas spędzania czasu w ten sposób. Logopedzi zwracają ponadto uwagę na podstawy komunikowania się, jakich uczą te zabawy. To najlepszy wstęp do kolejnych ćwiczeń rozwojowych. Przykładowe zabawy paluszkowe:
Wiosenna burza
Pada deszczyk, pada, pada, (Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
coraz prędzej z nieba spada. (Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci, (Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci… ( Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!! (uderzamy piąstkami o podłogę.)
Małe myszki
Tam na stryszku, (robimy z rąk daszek)
małych myszek (zaciskamy piąstki i poruszamy nimi)
chrobotanie ciągle słyszę. (drapiemy palcami o stół)
wciąż biegają, dokazują. (biegamy palcami)
podkradają, (zagarniamy rękami do siebie zamykając dłonie)
łasuchują. (udajemy, że jemy)
Lecz je złapać trudna sztuka, (grozimy paluszkiem)
bo do norki dają nurka. (chowamy ręce za siebie)
Masy sensoryczne i plastyczne- przepisy
Przepis na masę solną
Składniki:
– mąka;
– sól;
– woda
– ilość: 2:2:1, czyli tyle samo mąki, co soli i połowę mniej wody
Przygotowanie:
Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą). Wodę dodajemy ostrożnie, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.
Wykorzystanie:
– można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe;
– można z niej lepić trwałe dekoracje, świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje;
– zastyga od kilku godzin do kilku dni ? w zależności od grubości;
– po zastygnięciu można malować ją farbami (farba blednie, wchłania się)
Przepis na ciecz nienewtonowską
Co w niej niezwykłego? Można w nią pukać młotkiem i stawia silny opór, jednak, gdy powoli zanurzamy w niej dłoń- jest płynna jak woda.
Składniki:
– skrobi ziemniaczanej
– wody
– w stosunku 1:1
Przygotowanie:
Wystarczy wymieszać ze sobą oba produkty.
Przepis na domową ciastolinę
Pachnie obłędnie i nadaje się do fantastycznej, długiej zabawy!
Składniki:
– trzy łyżki spożywczego oleju
– szklanka mąki
– proszek do pieczenia ? łyżka
– pół szklanki soli
– szklana ciepłej wody
– pachnidełko: cukier waniliowy albo aromat do ciasta
– kolor: farba, barwnik spożywczy lub atrament
Przygotowanie:
Wszystkie składniki przekładamy do garnka, mieszamy i dodajemy barwnik spożywczy. Jeśli używamy barwnika w proszku, rozpuszczamy go w łyżeczce octu. Jeśli farbki, płynnego barwnika lub atramentu- w wodzie. Po rozmieszaniu, masa ma gęstość ciasta naleśnikowego.
Wstawiamy garnek na mały ogień. Cały czas intensywnie mieszamy. Podgrzewamy kilka minut, aż masa zgęstnieje do tego stopnia, że wbita w nią łyżka stoi. Jeśli zależy nam na czasie- masę przekładamy do zimnego naczynia, by szybciej ostygła. Jeśli nie, czekamy aż troszkę przestygnie. Mąki są różne. Może się zdarzyć, że masa po zagotowaniu, będzie wciąż zbyt lepka do zabawy. W takim wypadku ugniatamy ciasto i dosypujemy malutkimi porcjami mąkę, by ciastolina zachowywała się jak ciasto na pizzę- nie kleiła się do rąk. Ja do tego co wyszło dodałam jeszcze około 1/4 szklanki. Na końcu dodajemy łyżeczkę oleju i zagniatamy całość. Dzięki temu zabawa masą jest bardzo przyjemna- nie klei się, nie kruszy, nie brudzi.
Przepis na masę aksamitną
Składniki:
– odżywka do włosów (300 ml)
– mąka ziemniaczana (ok. 500 g )
– opcjonalnie: barwniki spożywcze
Przygotowanie:
– do miski przelewamy odżywkę ? całą (300 ml)
– do odżywki dodajemy około 10 czubatych łyżek mąki, tak by masa przybrała konsystencję gęstego budyniu, w którym wstawiona łyżka stoi
– to jest dobry moment na dodatnie barwników ? jeśli używamy tych w proszku, dodajemy dwie główki od wykałaczki na 1/3 masy, mieszamy i …
– gdy masę zabarwimy – dodajemy mąkę i zagniatamy masę do momentu, w którym przestanie kleić się do rąk, nie trwa to długo
Efekt:
– masa tak miła w dotyku, że trudno się od niej oderwać!
– można z niej lepić przestrzenne elementy;
– można wałkować;
– można wycinać kształty foremkami lub odgniatać wzory ? jest bardzo plastyczna;
– NIE MOŻNA jej jeść, co jest oczywiste, ale z tego względu z trzylatkami zalecam robić to pod stałą kontrolą;
– świetna zabawa gwarantowana!
– masę można zamknąć w plastikowym pudełku i przechowywać kilka dni;
– używana przez cały dzień traci na wilgotności i zaczyna się sypać można ratować ją wodą w bardzo malutkich ilościach
– nie barwi rąk;
– niezabarwiona ma śnieżnobiały kolor!
Wiosna – wiersz
Przyszła do nas pani wiosna, cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna, wśród lecących ptaków.
Powróciły z nią bociany, z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły, misie i jeżyki.
W krzewach słychać śpiew skowronka,
słonko mocniej grzeje.
Na listeczku śpi biedronka, wiatr leciutko wieje.
Witaj wiosno! Piękna pani. Cieszy nas twój powrót.
Zieleń liści, świerszczy granie, kwiatów pełen ogród.
Autor: Grażyna Świerczyńska
Masażyk – Tęczowe życzenia – https://www.youtube.com/watch?v=STxBYYR8XIk
Wierszyki masażyki
(Opracowane na podstawie: Bogdanowicz M., Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki)
Po pleckach płynie rzeczka [rysujemy palcem wężyki wzdłuż plecków] I przeszła pani na szpileczkach [„idziemy” palcami jak w butach na obcasach] A potem przeszły słonie [ugniatamy powoli całymi dłońmi] I przejechały konie [?galopujemy” pięściami – oczywiście nie za mocno!] A potem spadł deszczyk [robimy deszczyk opuszkami palców po całych pleckach] Czy czujesz już dreszczyk? [szybkie tup-tup-tup palcami wzdłuż kręgosłupa]
PIZZA (zabawa włoska, oprac. M.Bogdanowicz)
[Dziecko leży na brzuchu]
Najpierw sypiemy mąkę [Przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni]
zgarniamy ją [brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające]
lejemy oliwę [rysujemy palcem falistą linię, począwszy od karku aż do dolnej części pleców]
dodajemy szczyptę soli [lekko je szczypiemy]
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto [z wyczuciem ugniatamy boki dziecka]
wałkujemy [wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści po jego plecach w górę i w dół]
wygładzamy placek [gładzimy je]
i na wierzchu kładziemy:
pomidory, [delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki]
krążki cebuli, [rysujemy koła]
oliwki, [naciskamy palcem w kilku miejscach]
… [dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy]
posypujemy serem [szybko muskamy dziecko po plecach opuszkami palców obu dłoni]
(parmezanem, mozzarellą)
i… buch! do pieca. [Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji-dopóki dziecko ma na to ochotę]
Wyjmujemy i kroimy: [Kroimy plecy brzegiem dłoni]
dla mamusi, dla tatusia,
dla babci, dla brata
dla Matyldy… a teraz [dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy]
polewamy keczupem, [kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami]
i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.
[Gdy rodzice bawią się z dzieckiem, w tym momencie następuje zwykle cała gama połączonych z całowaniem dziecka, delikatnym naśladowaniem gryzienia]
Dzieci starsze
Opowiadanie A. Galicy pt. Jak ślimak spotkał wiosnę
JAK ŚLIMAK SPOTKAŁ WIOSNĘ
1.Wczesnym rankiem, gdy wszyscy jeszcze spali, a słońce wysuwało pierwsze promyki spod kołderki, drogą maszerowała Wiosna. Pierwszy zobaczył Wiosnę zaspany ślimak. Wyciągnął szyję i z ciekawością przyglądał się dziwnej osobie. Wiosna była ubrana w zielone spodnie ogrodniczki z wypchanymi kieszeniami i słomkowy kapelusz. Dźwigała wielki plecak, a w ręce trzymała kolorową parasolkę.
– Wiosna idzie – mruknął ślimak – czas więc i na mnie i pomaszerował zza Wiosną.
- Tymczasem Wiosna usiadła na skraju drogi i otworzyła plecak. Najpierw wyjęła z niego kolorowe kwiaty. Garść niebieskich niezapominajek posadziła po jednej stronie strumyka, a kępkę żółtych kaczeńców po drugiej stronie.
– Ładnie, ładnie – mruknął Ślimak.
A Wiosna już sadziła tulipany. Było im troszkę chłodno, więc stuliły się w pączkach, jeden pod oknem Kubusia, drugi przy budzie Reksia, a trzeci i czwarty pod oknami babci. Ślimak przyglądał się temu uważnie i próbował policzyć tulipany, ale stale się mylił i musiał zaczynać od początku.
- Za domem Wiosna chodziła od drzewa do drzewa i chuchała na małe pączki, głaskała drzewa po gałęziach i coś do nich cichutko szeptała, aż drzewa obudziły się i wypuściły pierwsze listki.
Zaciekawiony Ślimak przyglądał się i czekał: – Co ta Wiosna jeszcze wymyśli?
Tymczasem Wiosna wyjęła z plecaka wielki grzebień i powiedziała – Teraz uczeszemy czuprynę łąki i zaczęła machać grzebieniem po ziemi. Po chwili szara trawa odżyła, zazieleniła się, a Wiosna uśmiechnęła się zadowolona.
Ślimak wdrapał się na najwyższą łodyżkę, żeby lepiej widzieć, co będzie dalej.
Wiosna szukała czegoś po kieszeniach swoich spodni i po chwili wyjęła stamtąd garść zielonych żabek, które wypuściła na trawę.
- Z plecaka wyciągnęła zaspane biedronki i motyle. Położyła je delikatnie na ziemi, otworzyła pudełko z farbami i pomalowała skrzydła motyli na żółto, niebiesko, pomarańczowo albo w kolorowe kółeczka. Później zrobiła kropki na skrzydełkach biedronki i znowu zaczęła czegoś szukać w kieszeniach.
Ślimak wyciągnął szyję – Co ona tam jeszcze ma – mruczał. Wiosna delikatnie wyjęła z kieszonki maleńkiego skowronka, podniosła go wysoko, wysoko do nieba i powiedziała:
– śpiewaj głośno, niech wszyscy wiedzą, że już przyszłam.
- Słońce płynęło po niebie i uśmiechnęło się wesoło, skowronek trzepotał skrzydełkami i dzwonił jak mały dzwoneczek, a Wiosna otworzyła kolorowa parasolkę, powiesiła ją na drzewie i ułożyła się w niej wygodnie, żeby wypocząć.
Och – pomyślał ślimak – śliczna jest ta Wiosna, jak będę duży, to chyba się z nią ożenię.
Maszeruje wiosna Piosenka:
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
Nosi wiosna dżinsową
kurteczkę, na ramieniu
pewnie żuje gume i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
Propozycja pracy plastycznej: Narusuj ilustrację do wysłuchanego opowiadania.
Przyjście wiosny – wiersz Jana Brzechwy
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą
Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!
Mali ogrodnicy
Drodzy Rodzice pozwólcie swoim dzieciom zabawić się w małych ogrodników . Niech zasadzą rzeżuchę na wacikach, fasolkę w słoiku czy też zioła w doniczkach! Dzięki temu będą mogli na własne oczy śledzić jak rośnie to co zasadzili!
Jak założyć hodowlę fasoli? – instrukcja
Co jest potrzebne?
– 3 nasiona fasoli (proponuję fasolę „Jaś”, bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre)
– słoik 0,25 l
– podstawka – miseczka pod słoik
– gaza
– gumka recepturka
Co zrobić?
Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Palcem wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda spływa do spodeczka. Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody.
Ile fasolek w środku – ćwiczenie słuchowe określanie ilości nasionek w pudełkach
– dz. określa ilość przedmiotów na podstawie dźwięków.
Obejrzyjcie na youtube filmy edukacyjne dla dzieci – Zwiastuny wiosny.
Drodzy rodzice zachęcamy Was również do kreatywnego spędzenia czasu z waszymi dziećmi. Jeżeli lubicie i chcecie razem stworzyć coś wspaniałego, niezwykłego i kreatywnego spróbujcie zrobić masy do zabawa kreatywnych w linku poniżej znajdziecie przeróżne przepisy na kreatywne zabawy z dziećmi:
Jeżeli znudzi się wam wspólne lepienie i eksperymentowanie, to zawsze możecie razem się pobawić , a przy okazji zaspokajać ciekawość poznawczą waszego dziecka . Ciekawe propozycje zabaw znajdziecie w linku poniżej:
Propozycje gier edukacyjnych
Język angielski w przedszkolu
Witam serdecznie Rodziców i Dzieci.
Zachęcam, aby czas spędzony w domu wykorzystać na utrwalenie poznanych piosenek.
Na dobry początek polecam kanał: SuperSimpleSongs
Have fun! Miłej zabawy!