Maj
Tematy kompleksowe:
1.Moja mała i wielka Ojczyzna 2- 19 V 2017
2.Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato – czyli książka uczy, bawi i wychowuje. 22 V- 9 VI
Podstawa programowa:
15.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
7.Wychowanie przez sztukę -dziecko widzem i aktorem.
8.Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej.
9.Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14.Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
Zamierzone efekty pracy (dziecko):
1) wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie one pracują, czym się zajmują;
2) zna swoje prawa i obowiązki;
3) zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka;
4) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;
5) nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
6) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
7) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
8) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe- warmińskie; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
9) dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;
10) wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej instrumentalnej (z użyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej;
11) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
12) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
13) przejawia, na miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
14) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
15) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
16) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
17) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
18) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje;
19) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
20) dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
21) rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości.
22) zna cyfry i znaki matematyczne, potrafi tworzyć proste działania.
23) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania,
24) zna drukowane małe i wielkie litery z, h
25) interesuje się czytaniem; układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać;
26) interesuje się pisaniem; kreśli znaki literopodobne i podejmuje próby pisania;
27) rozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania.
Warmia Barbara Kossowska – wiersz do nauki
Jest w mej Ojczyźnie kraina,
co z lasów i jezior słynie.
Tam słońce się przegląda,
w krętej jak wstęga Łynie.
To Warmia, ziemia rodzinna
i miejsce sercu bliskie.
Tu wieczorny śpiew ptaków i gwiazda
nad zapalonym ogniskiem.
Dobry Dzionek – warmińska przyśpiewka powitalna
1.Dobry dzionek wam, czysta redzi nam
Czyśta redzi, czy nie redzi dobry dzionek wam. /2x
2.Dobry dzionek wam, zaśpiewamy wam.
tak od serca po warmińsku zaśpiewamy wam. /2x
3.Dobry dzionek wam, czyśta redzi nam?
Czyśta redzi, czy nie redzi dobry dzionek wam.
4.Do zidzenia wam, czyśta redzi nam?
Czyśta redzi, czy nie redzi do zidzenia wam./2x
Oczepiny – warmińska pieśń weselna
1.A u mojej mamy studnia murowana
A u mojej mamy studnia murowana
Poziedują ludzie, poziedują – ludzie żem ja malowana.
2.Ni ja malowana, ni ja różowana
Ni ja malowana, ni ja różowana
Tylko u mej mamy, tylko u mej mamy -psianknie wychowana
3.A żebym bym ja buła u mej mamy dłużej
A żebym bym ja buła u mej mamy dłużej.
Wyglądałabym ja , wyglądałabym ja jak ten kwiat od róży.
PIOSENKA DO NAUKI
Kochani rodzice
1.Narysuję dla mamy słoneczko
Ładne kwiatki i tęczę nad rzeczką
Narysuję dla mamy serduszko
Kolorowe sny pod poduszką
Narysuję dla mamy motylka
Białe róże, stokrotkę i bez
Kolorowe sny narysuję
Moja mama kochana jest
Ref. Bo moja mama jest kochana
Zawsze wesoła i roześmiana
To ona pokazuje mi cały świat
Dla niej jestem wiele wart
Dla mojej mamy jestem słoneczkiem
Gwiazdką, serduszkiem i koteczkiem
Dla mojej mamy jestem kwiatem
Skarbem, szczęściem i całym światem
2.Narysuję dla taty słonika
Z długą trąbą na szczęście, ty wiesz.
I na ucho mu szepnę słów kilka
Tato ja tak bardzo kocham cię
Narysuję dla taty serduszko
Złoty zamek na wzgórzu wśród drzew
Narysuję mu księżyc rogalik
Tata bardzo ucieszy się
Ref. Bo mam tatusia kochanego
Co bardzo, bardzo kocha mnie
I kiedy pytam się, dlaczego?
Tatuś odpowie i już wiem
Moi rodzice są kochani
Dla nich rysuję, dla nich śnię
A kiedy jestem kwiatem dla nich
To bardzo, bardzo cieszę się.
Wiersz Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato
Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato, bo w książkach tak wiele się dzieje,
Tu mały koziołek, co ciągnie tobołek, tam brzydkie kaczątko pięknieje.
I Kubuś Puchatek ten mały niedźwiadek, ma same wesołe przygody.
A piękna syrenka, odważna panienka, plusnęła tak szybko do wody.
Tu Kaczka Dziwaczka się do mnie uśmiecha, tam kwoka patrzy z wysoka.
A Dyzio Marzyciel wciąż leży na łące i buja sobie w obłokach.
Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato przeczytaj mi jeszcze raz.
Poczytaj mi wiosną, latem, jesienią, na książkę zawsze jest czas.
Ruchowa interpretacja wiersza Książeczka
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)
Ważne wydarzenia
1.Wycieczka do baszty
2.Wycieczka do kamieniczek- skansenu
3.Wyjście do CKB na kolejne zajęcia biblioteczne, spotkanie z artystą amatorem.
4.Wycieczka do Nadleśnictwa Wichrowo.
5.Ogólnoprzedszkola uroczystość – Festyn Rodzinny w Stodole Kultury- spotkanie z rodzicami aktorami, strażakami i ratownikami.
6.Wycieczka do Szkoły Podstawowej nr 2 na lekcję nauczania zintegrowanego.
7.Wycieczka do CKB- podsumowanie współpracy całorocznej, zwiedzanie wieży, wystawy.
8.Skansen w Olsztynku – wycieczka autokarowa z okazji Dnia Dziecka.
9.Udział dzieci w Konkursie Piosenki Religijnej w Glotowie- zajęcie 1 miejsca
10.Spartakiada przedszkolaków- wyjście do szkoły nr 1 na między przedszkolne potyczki sportowe ? zajęcie 2 miejsca.
11.Zajęcie 2 i 3 miejsca w ogólnopolskim konkursie plastycznym ? Portret mojej mamy? ? Marlena Dobryńczuk i Kacper Poczykowski.