Kwiecień
Tematy kompleksowe
1.Wielkanocne tradycje i zwyczaje na Warmii i Mazurach oraz innych regionach Polski ( 3- 14 IV)
2.Co to znaczy być Kubusiowym Przyjacielem Natury Realizacja programu Kubusiowi Przyjaciele Natury (18-28.04.2017)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
12.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14.Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
8.Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
9.Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
10.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
15.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci: (cele szczegółowe, dziecko:)
1.Wyjaśnia hasła ekologiczne Przyrodę kochamy, więc jej pomagamy.
2.Czynnie chroni przyrodę wraz z nauczycielem uczestnicząc w działaniach na rzecz ochrony przyrody segregowanie odpadów, akcja Sprzątanie Świata.
3.Poznaje właściwości zanieczyszczenia powietrza.
4.Podaje propozycje rozwiązania problemu: Co mogą zrobić dorośli i dzieci z górą śmieci?.
5.Zna pojęcie surowce wtórne i oznaczenie recyklingu.
6.Rozpoznaje oznaczenia pojemników na surowce wtórne.
7.Określa, w jaki sposób należy oszczędzać wodę oraz energię.
8.Oszczędnie korzysta z wody podczas mycia, wyjaśnia hasło: Szanujesz wodę, szanujesz przyrodę.
9.Rozpoznaje obraz graficzny głoski ł, w, y, n : drukowanej i pisanej.
10.Pisze litery ł, w, y, n po śladzie.
11.Wskazuje i nazywa cyfrę 9, 0.
12.zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje
13.wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;
14.śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
15.dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;
16.wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej instrumentalnej (z użyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej;
17.w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
18.umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
19.przejawia, na miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
20.wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
21.wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa (potrafię to zrobić) i odczuwa radość z wykonanej pracy;
22.właściwie używa prostych narzędzi podczas majsterkowania;
23.interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.
Wiersze i piosenki do nauki:
KURCZĄTKO.
Kurczątko z jajeczka się urodziło.
Główkę, małą wychyliło
Na dwie nóżki wyskoczyło
Czarne oczka otworzyło
dziobek mały rozchyliło
że jest głodne zakwiliło
Wielkanocna piosenka
Słowa Agnieszka Galica
Muzyka Tadeusz Pabisiak
1. Idą święta wielkanocne, idą święta. O tych świętach każde dziecko pamięta
Pomaluje jajka w kwiatki i gwiazdki. Zrobi na pisankach śliczne obrazki.
2. Idą święta wielkanocne, idą święta. O tych świętach każdy zając pamięta
Do koszyczka zapakuje słodycze. I na święta nam przyniesie moc życzeń.
3. Idą święta wielkanocne, idą święta. O tych świętach i kurczątko pamięta
W żółte piórka się ubierze wesołe. Wśród pisanek będzie biegać po stole.
4. Idą święta wielkanocne, idą święta. O tych świętach nasz baranek pamięta
Ma na szyi złoty dzwonek dźwięczący. Będzie biegał będzie skakał po łące.
Życzenia Wielkanoce
Gdy nadejdzie Wielkanocny poranek
Niech spełnią się życzenia tęczowych pisanek…
Mazurków kajmakowych, bazi srebrzystych,
Bogatego zająca i kurczaczków puszystych.
Świątecznego nastroju, biesiady obfitej,
Lukrowego baranka,
a w dyngusa – głowy wodą zmytej!
Wielkanocny koszyczek
sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło
1.Wśród kolorowych jajek baranek mały śpi.
Przytulił się do baziek, Wielkanoc mu się śni.
Ref.: La li la, la li la, li li la.
Wielkanoc mu się śni.
2. Cukrowe ma futerko, cukrowe nóżki ma.
Cukrowym małym dzwonkiem, cukrowe piosnki gra.
Ref.: La li la, la li la, li li la.
Cukrowe piosnki gra.
3.A obok mały zając wystawił uszka swe.
Wygląda, nasłuchuje, Wielkanoc zbliża się.
Ref.: La li la, la li la, li li la.
Wielkanoc zbliża się.
4.Jest cały z czekolady, ubranko srebrne lśni.
Położył się w koszyczku, Wielkanoc mu się śni.
Ref.: La li la, la li la, li li la,
Wielkanoc mu się śni.
Piosenka Wielkie sprzątanie Sł. I muz. Joanna Bernat
1. W lesie na polanie dziś ważne zebranie
Wzięły się zwierzęta za wielkie sprzątanie
Ref.Szu szu- szu! Szu szu- szu!
Pracujemy ile tchu
Szu szu- szu! Szu szu- szu!
Zaraz czysto będzie tu!
2. Mrówki ze ślimaczkiem sprzątają pod krzaczkiem
A żabki z wiewiórką w strumyku za górką
3. Zbierają sikorki papierki i worki
A maleńkie muszki butelki i puszki
4. Kosy pogwizdują i śmieci pakują
A niedźwiadek z liskiem sortują je wszystkie
5.A gdy posprzątały ten list nam wysłały
Pamiętajcie dzieci by w lesie nie śmiecić.
Wiersz Mali strażnicy przyrody J. Kasperkowiak
Dziś ekologia modne słowo,
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam, wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Inne ważne wydarzenia w grupie:
-Warsztaty wielkanocne z rodzicami, wykonywanie ozdób świątecznych na kiermasz wielkanocny w przedszkolu.
-Wielkanocne warsztaty z gęsim jajkiem w grupie.
-Zajęcie biblioteczne w CKB nt. twórczości sławnego bajkopisarza, oglądanie wystawy poświęconej J. Ch. Andersenowi
-Uczestnictwo w ogólnopolskiej akcji ?Sprzątania Świata?;
-Spotkanie z przedstawicielami z Miejskiej Gospodarki Komunalnej w Dobrym Mieście.