Marzec
Tematy kompleksowe:
1.Przedszkolaki w marcową pogodę odporność wzmacniają, bo o swoje zdrowie dbają! (06.03 – 17.03.17)
2.Wiosną rośliny budzą się do życia? (20-31.03.2017)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
Obszar 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
Obszar 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Obszar 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
Obszar 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Obszar 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
Obszar 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Obszar 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
Obszar 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Obszar 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,
Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci: (cele szczegółowe)
1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla przedwiośnia i wczesnej wiosny;
2) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji na miarę swoich możliwości.
3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt wiosną;
4)z zainteresowaniem słucha utworu literackiego o wiośnie, wypowiada się na jego temat.
5)wykonuje ćwiczenia oparte na percepcji słuchowej, różnicuje dźwięki z otoczenia związane z wiosną głosy ptaków, żab, klekotanie bociana.
6)czyta globalnie wyrazy, czyta wyrazy głoskami lub sylabami
7)rozpoznaje obraz graficzny głosek u, g, c: małą i wielką drukowaną, i pisaną literę c,g,u,.
8) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia i zdrowego trybu życia; potrafi samodzielnie wykonać ? zdrowe mini kanapeczki- koreczki?
9) dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;
10)uczestniczy w organizacji przedsięwzięć pielęgnujących tradycje związane z pożegnaniem zimy i przywitaniem wiosny, w szczególności swojego regionu.
11)porównuje liczby, stosując znaki <, >, =, zna cyfrę 8
12)prowadzi hodowlę roślin, notuje symbolicznie swoje spostrzeżenia, podejmuje działania pielęgnacyjne roślin w przedszkolu, prowadzi obrazkowe dzienniczki wzrostu roślin na podstawie własnej obserwacji, omawia je.
13)potrafi kulturalnie zachować się na przedstawieniu teatralnych, uważnie ogląda przedstawienia teatralne, reaguje adekwatnie do sytuacji podczas przeżywania spektaklu, nagradza brawami aktorów.
14) ) dodaje i odejmuje w zakresie 8, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
15) wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej ? instrumentalnej (z użyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej;
16)w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej podczas koncertu filharmonii
17) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);
18) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie;
19) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
20) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
21) jest samodzielne w zakresie higieny osobistej;
22) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
23) samodzielnie ubiera się i rozbiera;
24) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
Wiersze i piosenki do nauki:
PIERWIOSNEK.
Jeszcze w polu tyle śniegu,
Jeszcze strumyk lodem ścięty,
A pierwiosnek już na brzegu
Wyrósł śliczny, uśmiechnięty:
Witaj, witaj, kwiatku biały,
Główkę jasną zwróć do słonka,
Już bociany przyleciały,
W niebie słychać śpiew skowronka.
Stare wierzby nachyliły
Miękkie bazie ponad kwiatkiem:
Gdzie jest wiosna? Powiedz, miły,
Czyś nie widział jej przypadkiem?
Lecz on, widać, milczeć wolał.
O czym myślał-któż to zgadnie?
Spojrzał w niebo, spojrzał w pola,
Szepnął cicho :-Jak tu ładnie?
/Władysław Broniewski/
Wkrótce wiosna
Pierwszy obudził się pierwiosnek.
Potem chochoły spadły z róż.
Skowronek śpiewem witał wiosnę,
Żeby na pole wyszła już!
ref.
Bo zima, bo zima każdemu obrzydła,
Niech słońce da jej pstryczka w nos!
Niech wiosnę, niech wiosnę przyniosą na skrzydłach,
Bociek, jaskółka, szpak i kos.
Złoto błysnęło na leszczynach.
Zapach obudził senny ul.
Wiosenną orkę chcą zaczynać
Głodne gawrony z pustych pól
Piosenka WIOSNA I PAN OGRODNIK
1.Do pana ogrodnika
śle Wiosna wiadomość,
że czeka dziś w ogrodzie,
bo pragnie mu pomóc.
Narzędzia ogrodnicze
wskakują na grządki,
przespały całą zimę,
czas zacząć porządki.
Ref: I na rozkaz ogrodnika
kopią szpadle i motyczki,
grabki grabią, wygrabiają
liście, trawy i kamyczki.
I sekator się uwija,
tu wyrówna, a tam przytnie,
więc kosiarka powarkuje:
jak pracować to ambitnie.
2.Po ścieżkach biega wiosna,
a za nią ogrodnik.
Co zasiać i posadzić,
chcą razem uzgodnić.
A słonko do nich z góry
spogląda przyjaźnie:
poświęcę dzisiaj długo,
to będzie wam raźniej.
Wiersz MARZANNA
Marzanno, Marzanno
Ty zimowa panno
Zrób miejsce wiośnie,
Uciekaj gdzie pieprz rośnie
Marzanno, Marzanno
Ty zimowa panno
Pięknie cię żegnamy
Bo wiosnę witamy .
Inne ważne wydarzenia w grupie:
?Olimpiada Sportowa? ? uczestnictwo w zawodach organizowanych przez Szkołę Podstawową nr 1 w Dobrym Mieście -zajęcie I miejsca.
?Pierwszy Dzień Wiosny? ? udział w ogólnoprzedszkolnym pożegnaniu zimy, a przywitaniu wiosny.
?Światowy Dzień Wody? ? uczestnictwo w uroczystości przedszkolnej.
?Chatka zajączka? ? udział w ogólnoprzedszkolnym teatrzyku.