Grudzień
- Zdrowym być- to zdrowo żyć (28.11. 2016r.- 02.12.2016r.)
- Z kamerą wśród zwierząt. (05.12. 2016r.- 09.12.2016r.)
- W oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia (12.12-23.12.16r.)
Realizowane obszary z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
- Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Zamierzone efekty/ umiejętności dzieci:
-dz. aktywnie uczestniczy w spotkaniu z pielęgniarką ,
-dz. wyjaśnia zasady postępowania w razie choroby, np. konieczność przyjmowania leków, zastrzyków, stosowanie się do poleceń lekarza,
-dz. wie , że nie może samodzielnie zażywać żadnych lekarstw ,
-dz. określa zasady zdrowego trybu życia, np. codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, ruch, spożywanie warzyw i owoców,
-dz. aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z elementem rywalizacji,
-dz. poznaje zdrowe nawyki żywieniowe, tworzy piramidę żywienia,
-dz. poznaje obraz graficzny małej i wielkiej , pisanej i drukowanej litery p, P ,
-dz. aktywnie uczestniczy w wykonaniu potraw ze zdrowych składników z wykorzystaniem sprzętu z gospodarstwa domowego,
-dz. serwuje przygotowane przez siebie potrawy i zachowuje zasady higieny,
-dz. szczegółowo określa zasady zdrowego trybu życia,
-dz. sprawnie liczy przedmioty, ustala, ile ich jest razem,
-dz. rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
-dz. wskazuje i nazywa cyfrę 4,
-dz. kulturalnie zachowuje się podczas uroczystości ubierania miejskiej choinki w Skansenie na Przedmurzu ,
-dz. uczestniczy w organizacji przedsięwzięć pielęgnujących tradycje, w szczególności swojego regionu,
-dz. wypowiada się na temat domów ludzi i zwierząt, tworzy złożone wypowiedzi,
-dz. rozpoznaje i nazywa literę ?d, D?, czyta globalnie wyrazy: dom, Dorota,
-dz. dokonuje analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów,
-dz. pisze literę d, D po śladzie,
-dz. kulturalnie zachowuje się podczas spotkania z Mikołajem,
-dz. używa zwrotów grzecznościowych, podczas wręczania przez Mikołaja upominków,
-dz. wymienia zwierzęta żyjące w różnych środowiskach,
-dz. wskazuje przystosowanie zwierząt do życia zimą w określonym środowisku,
-dz. wskazuje i nazywa pożywienie charakterystyczne dla danego zwierzęcia,
-dz. dzieli się z innymi swoimi pomysłami i spostrzeżeniami , podaje sposoby dbania o zwierzęta te domowe i te żyjące na wolności,
-dz. wie w jaki sposób może człowiek pomagać zwierzętom (przetrwać im zimę, opiekować się),
-dz. wskazuje i nazywa poznane cyfry 1-4 ,
-dz. manipuluje przedmiotami: dosuwa, ustalając wynik dodawania,
-dz. podejmuje próbę obliczenia wyniku w pamięci,
– dz. zna polskie zwyczaje świąteczne ? przedstawienie jasełek, specyficzne potrawy, dzielenie się opłatkiem, prezenty, śpiewanie kolęd, pasterka itp.
– dz. wykonuje prace plastyczne, inspirując się wytworami sztuki regionalnej, narodowej
– dz. różnicuje lewą i prawą stronę własnego ciała, porusza się w przestrzeni wg polecenia n-la w 4 kierunkach do przodu, do tyłu, w lewo, w prawo.
– dz. pełni rolę gospodarza podczas różnorodnych uroczystości przedszkolnych.
Piosenki do nauki – Mydło lubi zabawę
1.Mydło lubi zabawę, w chowanego pod wodą,
Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą.
Kiedy dobry ma humor, to zamienia się w pianę,
A jak znajdzie gdzieś słomkę , puszcza bańki mydlane.
Ref. Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję.
Mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące.
2.Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca,
Skacząc z ręki do ręki złapie czasem zająca.
Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra w klasy
I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy.
Ptaki jesienią.
1.Kracze wrona, kracze kruk
Przyjdzie zima ziąb i głód
Oj źle, oj źle kiedy ziąb i głód.
2.Już odlotów nastał czas
Pożegnamy park i las
Oj tak, oj tak odlatujmy wraz.
3.Jeśli ptaszkom pomóc chcesz
Dynie i słonecznik zbierz.
Raz, dwa, raz, dwa różne pestki zbierz.
4.Smakołyków pełen dom
Nasze ptaszki rade są.
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir ptaszki rade są.
5.Już nie grozi ptaszkom głód
Gdy nadejdą śnieg i chłód.
Oj nie, oj nie kiedy jadła w brud.
Gloria.
1.Tam gdzie góry wysokie, gdzie śnieg nie sypał do okien,
Gdzie piasek i pustynia, tam w stajence rodziła Maryja.
Ref. Gloria, gloria, gloria in exelsis Deo
Gloria, gloria, gloria in exelsis Deo!
2.Zanim dziecię uśpiła, do serca je przytuliła,
Owinęła pieluszkami i śpiewała w niebo z aniołami.
3.Wtem pasterze przybyli, pokłon maleństwu złożyli,
Obsypali go darami, wszyscy Jezuska pokochali.
Wiersz do nauki – Zdrowie.
Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
wiosną, latem czy jesienią
i dlatego o tej porze
witaminy sobie cenią.
Tomek zjada liść sałaty,
jabłko chrupie mała Ania,
a rzodkiewki i ogórki
na surówkę potnie Hania.
Grześ surówkę palcem trąca
wcale miska go nie nęci.
Zjadaj Grzesiu, będziesz zdrowy
trzeba tylko trochę chęci.
Zjedz surówkę to urośniesz
– ale Grzesio robi miny
i nie wierzy , że w tej misce
siedzą same witaminy.
Inne ważne wydarzenia w grupie:
- Choinka wszystkich dzieci?- udział przedszkolaków w uroczystości ubierania choinki w Skansenie na Przedmurzu zorganizowanej przez Urząd Miasta w Dobrym Mieście i Centrum Kulturalno-Biblioteczne .
- Zdrowym być- to zdrowo żyć?- realizacja projektu edukacyjnego przy współpracy z MOPS w Dobrym Mieście.
3.Zdrowym być- to zdrowo żyć- międzygrupowy konkurs wiedzy o zdrowiu.
4.Paczka od Św. Mikołaja- zorganizowanie zbiórki zabawek i odzieży dla potrzebujących z domu samotnej matki oraz ubogich rodzin .
5.Góra grosza- udział w ogólnopolskiej akcji charytatywnej.
6.Na zaproszenie CBK w Dobrym Mieście udział dzieci w oglądaniu bajeczki w dobromiejskim kinie.
7.Przekazanie Nadleśnictwu Wichrowo zebranych przez dzieci kasztanów i żołędzi dla znajomego dzika Bolka.
- Pomagamy bezdomnym kotom?- zorganizowanie zbiórki karmy i przekazanie jej dla stowarzyszenia Miasto Dobre dla Zwierząt.
- Legenda o choince?- grupowa uroczystość z rodzicami z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.
- Poznajemy zwyczaje i obrzędy Bożonarodzeniowe – wycieczka do Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, warsztaty, zwiedzanie zamku.
- Mikołaj w naszym przedszkolu?- przedszkolna uroczystość Mikołajkowa.
12.Współpraca ze Szkołą Podstawową Nr.3 ? Jasełka w wykonaniu dzieci ze Szkoły z klas 0-6
- Poznajemy litery: p, P, d, D ,j, J i cyfry: 4,5.